Nådetiden snart over

Selv om mobiltelefoner har blitt allemannseie de siste årene, har vi fortsatt til gode å motta reklame på dem. Unntakene er telefonsalg og uønsket reklame utsendt på SMS, men her i Norge har vi et lovverk som effektivt setter en stopper for uønsket, oppsøkende reklame.

Nå kan det imidlertid se ut til at mobiltelefonens nådetid nærmer seg slutten. Google har nettopp gjennomført tester med reklame på japanske mobiltelefoner, og signaliserer nå at mobilreklame kan bli en ny inntektskilde for selskapet.

– Mobil internettbruk er ganske utbredt i Japan, sa Googles produktsjef, Deep Nishar, under en pressekonferanse på den amerikanske CTIA-messen i går, skriver Bloomberg.com. – Vi har hatt en rimelig suksessfylt prøveperiode med tekstreklame på mobilen der.

For å tiltrekke seg mobilbrukere, har Google utvidet sine tjenester til å inkludere mer enn bare en søkemotor på nettet. Google tilbyr blant annet en egen mobil søkemotor og karttjenester, slik at folk kan finne svar på det de lurer på når de er ute på farten.

Vet hvor du er
En av de store fordelene ved å vise reklame på mobiltelefonen er at du sannsynligvis vil være nærmere butikken når du ser reklamen, og dermed raskere kan gå og kjøpe den annonserte varen. Sitter du derimot foran PC-en, er det en større terskel å faktisk forlate datamaskinen for å gå ut og handle, forklarte Nishar.

Google vil også utvikle programvare som finner ut hvor du oppholder deg. Dermed kan en lokal butikk annonsere via Google, som igjen fórer deg med reklamen når du befinner deg i nærheten av butikken. Dermed blir reklamen svært målrettet.

Foreløpig vil ikke Google vise reklame på mobiltelefoner i USA, siden mobilbruken der ikke er så utviklet som andre steder i verden. Men siden forsøkene i Japan var vellykket, er det et spørsmål om tid før Google-reklame på mobilen blir en realitet - også her i Europa.

Googles produktssjef tror markedet må modnes litt før det er penger å tjene på mobilreklame. – Vi mener at dette er en fase hvor folk bør investere i markedet for mobilreklame i stedet for å forsøke å høste fruktene av noe som ikke er der ennå, sa Nishar.

(Kilde: Bloomberg.com)

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen