Nå vil også jenter ha gadgets

Jenters interesse for forbrukerelektronikk skyter fart, og dagens oppvoksende generasjon skal ha seg frabedt at digitalteknologi bare er for gutta.

Tallene kommer tydelig tilsyne på salgsstatistikkene. Mens det tidligere nesten bare var gutter som handlet forbrukerelektronikk, er jentene nå i ferd med å hale innpå.

Rask økning
- Vi ser at det er flere jenter som handler i nettbutikken hos oss. Andelen er nÃ¥ oppe i 25 prosent, og det er særlig de yngre som handler pÃ¥ nett, forteller Kristine Helander, markedssjef for Elkjøps nettbutikk. Hun tror andelen vil øke raskt i tiden som kommer. Elkjøp samarbeider med Sintef om en undersøkelse som skal avdekke endringer i kvinners interesse for gadgets. 

I følge Helander er jenter mest interessert i trendy elektronikk som MP3-spillere og mobiltelefoner.

Totalt selger Elkjøp 98 prosent av varene sine på gamlemåten, det vil si gjenom butikk. Bare 2 prosent av varehandelen foregår på nett, et tall som trolig vil endre seg raskt. - Vi har doblet vareutvalget på nett, og har nå ca 3.000 produkter i katalogen. Det er ikke alltid det samme utvalget i butikk og på nett, men stort sett dreier det seg om det samme.
Men selv om bare 2 prosent handler på nett sier hele 35 prosent av Elkjøps kunder at de har vært på nettet for å sjekke utvalg og tilbud før de handler varen i butikken.

For Ã¥ gjøre netthandelen mer innbydende har Elkjøp nettopp relansert nettbutikken med en ny design.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen