Nå er det moro å surfe igjen

Å finne fram til de virkelig gode nettsidene kan være en tøff jobb - selv med Google til hjelp. 

StumbleUpon gjør det både enklere og mer sosialt - for her kan du møte likesinnede over hele verden.

Vi har prøvd StumbleUpon. Den har definitivt gjort det morsomt å surfe igjen!

Det er bare å klikke på en knapp og oppdage coole greier, uten egentlig å søke etter dem.

Snubler i vei
StumbleUpon (Snuble over) er en liten plugin til Firefox eller Internet Explorer. 

Vi lastet ned det vesle programmet, og oppga katter, foto, internett og jazz som interesser. 

Da dukket en ny verktøylinje med Snuble-knapp opp i nettleseren.

Straks vi klikket på knappen, vistes en genial, ny nettside om et av temaene vi hadde valgt! 


Tommelen opp eller ned
Nettsidene som vises er de beste av de beste.

Hvert døgn mottar StumbleUpon nemlig linker til 15 000 nye nettsider (SOL Klipps var en av de få norske som dukket opp).
 
I løpet av kort tid er de dårligste blitt sjaltet ut. Alle som snubler seg gjennom sidene, kan nemlig stemme med Tommelen opp- og Tommelen ned-knappene i verktøylinjen.

Møt likesinnede på nett
Nettsidene vi elsker blir lagret i vår spesielle Favoritt-liste. 

Vi kan også sende linken til en venn - eller bruke StumbleUpon til å få nye venner som liker det samme. 

Det er ålreit å møte folk ut fra interesser, og ikke bare de som vil møte noen.

StumbleUpon gjør det moro å surfe, fordi vi aldri vet hva som kommer, og fordi vi så ofte oppdager geniale nettsider.

De geniale videosnuttene
Med nye StumbleVideo kan vi også snuble oss gjennom noen av de beste videoene fra YouTube, Google Video, Metacafe og MySpace Videos.

Her trenger vi ikke engang å laste ned noen verktøylinje. 

Vi åpner bare StumbleVideo hos http://video.stumbleupon.com, klikker på snuble-knappen, koser oss med videosnuttene og stemmer med tommelfingeren.

Studenter med suksess
StumbleUpon er laget av tre unge, kanadiske studenter fra universitetet i Calgary med Garrett Camp i spissen. 

Da de registrerte nettstedet i 2001, hadde de 10 000 brukere. 

Da de flyttet til San Francisco på nyåret 2006, hadde de 500 000. 

Nå snubler 2 300 000 innom hver dag.

Nominert oppkjøpskandidat
Denne uken var StumbleUpon nominert i kategorien "Social networking" under årets Webby awards (Internetts "Oscar-priser"). 

LinkedIn og Facebook vant, men nå vil flere store nettselskaper kjøpe StumbleUpon. 

Auksjonsnettstedet eBay har visstnok bydd 45 millioner dollar (270 millioner kroner). 

Snuble-programmet har stø kurs mot stjernene.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen