Refleksjon

Nå begynner GPS-krigen

Spurte du noen hva GPS er for 10 år siden, ville det trolig kun være jaktnerder, millitære og spesielt interesserte som kunne svare. I dag kjenner de fleste til teknologien.

Mobil + GPS = populært

GPS har på kort tid gått fra å være et nisjeprodukt til å bli noe "alle" skal ha. Selv om mye nok skyldes at GPS-en er blitt mindre, billigere og mer brukervennlig, handler det vel så mye om at du nå kan få GPS i en dings du allerede løper rundt med: Mobilen.

Mange tror at Nokia N95 var den første telefonen med GPS. På sett og vis kan man si det. GPS i mobil ble kjent med Nokia N95, men det begynte før.

Først i 1999

Allerede i 1999 kunne den finske produsenten Benefon presentere den første GPS-mobilen med grafisk fremstilling av landskap. Etter det hadde både Motorola og NEC støtte for GPS-mottager i flere av sine telefoner, uten at teknologien verken var moden eller slo noe særlig an.

Først ute med å få skikkelig GPS i mobilen var Siemens med deres SXG75. Men som så ofte før så var Siemens for tidlig ute og prøvde kun én gang med noe som skulle slå an senere.

Benefon Esq! (Foto: Benefon)
Benefon Esq! (Foto: Benefon)
Siemens SXG75 (Foto: InfosyncWorld)
Siemens SXG75 (Foto: InfosyncWorld)

Fujitsu-Siemens T830 og T810 ble lansert måneden før, men var mer PDA enn telefon. Hewlett-Packard lanserte også et par iPaq-telefoner med GPS. Men det ble med det.

N95 ble derfor kjent som den første GPS-mobilen, og Nokia tok grep om hele markedet ved å love GPS i et svært mange av sine kommende Symbian-telefoner.

Nokia størst

Siden da har det gått slag i slag. Nokia har lansert ikke mindre enn ti GPS-telefoner, Samsung har seks, Motorola to. Sist av de fem store produsentene er Sony Ericsson som også har lansert tre, men der ingen er på markedet enda.

Så er det også knyttet spenning til når LG kommer på banen med GPS. Så langt har produsenten kun lansert én telefon med GPS, nemlig KT610. Men denne er mer et nisjeprodukt enn noen ordinær LG-telefon, og det virker ikke som om koreanerne planlegger å gi GPS til sine mer lekre designtelefoner med trykkskjerm for eksempel.

Allikevel er det grunn til å tro at det er Sony Ericsson som vil skru opp tempoet mest fremover - rett og slett for å ta igjen konkurrentene. Selskapet har lenge tilbudt GPS gjennom et eget tilbehør til flere av sine telefoner, og GPS passer naturlig inn i et av selskapets mest markante kjerneområder: Kamera. Geomerking er spådd å bli det neste store på mobilkameraene, og da må Sony Ericsson utstyre sine Cybershot-telefoner med dette.

Senest denne uken lanserte selskapet en ny GPS-telefon: Sony Ericsson Z780i.

Analyseselskapene spår en eksplosiv vekst for GPS-mobiler. Technology Research Institute (TRI) spår at GPS-mobiler vil stå for 11 prosent av mobilmarkedet i 2008, og at så mange som 30 prosent av alle telefoner vil ha innebygget GPS i 2011.

GPS-enheter har ikke vært gjennom noen banebrytende endringer siste årene. Det vil forandre seg når mobilbransjen setter i gang sine enorme utviklingsressurser. Vi har allerede sett at GPS-mobiler kan bruke mobilnettet til å posisjonere seg raskere og mer presist. De har også den fordelen at de er koblet mot internett. Det gjør det mulig å laste ned ned nye og oppdaterte kart fortløpende, sammen med for eksempel stedsorientert reklame-MMS fra restauranten på hjørnet fra der du står.

Eller hva med en GPS-oversikt fylt med de siste avisanmeldelser av kulturtilbud og restauranter i nærheten? Så bommer du aldri på spisested eller kveldsunderholdning igjen.

Full kamp

Nokia N95 (Foto: Amobil)
Nokia N95 (Foto: Amobil)

Dermed er det duket for full kamp mellom de store mobilprodusentene.

Kampen vil først og fremst stå om å være først og best. Der har Nokia hatt et overtak lenge med flest GPS-mobiler og størst satsning. Men når brukeren etterhvert får smaken på GPS og etterlyser flere funksjoner, gir det rom for de andre å smette seg inn foran den finske industrikjempen. Geomerking av bilder, bedre kartprogram, og mer brukervennlighet er alle stikkord vi nok vil få høre mer om fremover.

...men ingenting er avklart

Samtidig er det for tidlig å si at sjakkbrettet er ferdig oppstilt og konkurrentene utvalgt. GPS-produsentene ser faren i horisonten for at den dedikerte GPS-en vil oppleve samme skjebne som mp3-spilleren: Å bli slukt av mobiltelefonen. Derfor er det ingen overraskelse at GPS-produsentene Garmin og Mio har lansert sine egen mobiltelefoner: Garmin Nüviphone og Mio A701. Andre produsenter vil kanskje velge andre veier å gå.

Men en ting er sikkert: Kampen om GPS er bare i sin spede begynnelse. I fjor meldte Intel og brikkeprodusenten Sirf et samarbeid som skal gjøre GPS-brikker langt billigere enn i dag. Dette sammen med at enhetsprisen faller jo større volum som produseres, så kan vi mest sannsynlig se frem til langt billigere GPS-telefoner. Kanskje vil vi i fremtiden ha GPS som standard-funksjon på linje med MMS og 3G?

Det er det behovet som avgjør, og behovet er definitivt tilstede.

Kommentarer (23)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen