×
Annonse fra:
Faradays FF91 lover fart, rekkevidde og høyteknologi. Vil den leve opp? (Bilde: TU Story Labs)

Nå kommer kineserne for alvor

Utfordrer Vesten med telefoner, superbiler og TV-er.

  • Tek Story Labs Dette er en annonse. Journalistene i Tek.no er ikke involvert i produksjonen.

Expert på CES 2017

Vi er tilstede på verdens største teknologimesse, Consumer Electronics Show i Las Vegas. I løpet av denne uken vil store og små produsentene fra hele verden samles her, for å vise frem hva du har i vente det kommende året. Kort og godt er det her vi først ser alt nytt som du kan plugge strøm i.

Kina har lenge vært kjent som verdens fabrikk, der europeiske og amerikanske ideer blir masseprodusert. I fjor snudde den trenden, kinesiske firmaer kom for alvor på banen med egne merker og produkter designet og produsert innenfor landets grenser. Mobilprodusenter som Xiaomi har stormet inn på markedet med modeller som er fullt på nivå med amerikanske og koreanske produsenter, og Huawei har kommet så langt at de sponser det norske skilandslaget.

Xiaomi har imponert vestlige teknologijournalister stort med sine modeller, og skapt litt økt mystikk rundt merket ved å gjøre dem tilgjengelige kun i Kina under introduksjonen av modellene. Huawei på sin side, har blitt et stort og respektert merke, både på forbrukersiden med kraftige mobil-utfordrere og på proffsiden der de levererer infrastrukturen til flere lands mobilnett.

Kombinert med et litt uheldig år for Koreas største merker, med massiv tilbakekalling av en mobil kan 2017 bli året der Kina for alvor gjør innhugg i den vestlige mobilverden med egne merker. I mobilmarkedet spiser kineserne seg inn på Android-delen og momentet kan bli mye kraftigere i tiden som kommer.

Billige og gode TVer

Hisense vil veldig gjerne fremstå som kvalitetsleverandør, og har allerede fått en viss suksess i USA.
Hisense vil veldig gjerne fremstå som kvalitetsleverandør, og har allerede fått en viss suksess i USA. Foto: TU Story Labs

På 80- og 90-tallet var Japansk videoutstyr kongen på haugen, og utforderne stort sett marginale europeiske og amerikanske merker. Nå er kineserne godt inne i markedet med egne merker, og de klassiske japanske merkenavnene må gi markedsandeler til både koreanske og kinesiske merker. Det betyr ikke at kvaliteten er gått ned hos japanerne, men kineserne byr på mer konkurranse i pris og kvalitet.

På videosiden står produsenter som TLC og Hisense mer enn klare til å gi japanske velkjente merker sterk konkurranse, og nylig ble den første fabrikken i Kina for produksjon av store OLED-panel åpnet. Det kan gi skarp konkurranse på både pris og kvalitet, noe som ennå ikke helt har løsnet for OLED-teknologien.

Hisense er for eksempel et selskap du mest trolig ikke har hørt om, men de har vært på det kinesiske markedet i en årrekke, og nå vil de ha en bit av det vestlige markedet. De kaller seg selv faktisk for det største teknologiselskapet du ikke kjenner til.

Hisense har hele 70.000 ansatte, og svært mange av dem jobber kontinuerlig med å utvikle nye teknologier, samtidig som de er svært opptatt av å holde prisene så lave som mulig.

TCL er en av flere TV-produsenter fra Kina som vil nå vestlige kunder.
TCL er en av flere TV-produsenter fra Kina som vil nå vestlige kunder. Foto: TU Story Labs

Deres spesialfelt er TVer, og Hisense forteller entusiastisk under sin pressekonferanse på CES-messen at deres produkter har blitt betydelig mye bedre bare i løpet av de siste tre årene. Det er tydelig at de har stor tro på sine nye modeller, samtidig som de innser at de er et budsjett-merke. Ifølge Hisenses produktsjef for USA, Mike Wong, oppleves nå bildekvaliteten på deres TVer som bedre enn Vizio (et billigmerke som er populært i USA), og tilsvarende god som Samsung.

Målet er at så mange som mulig skal oppleve det vakre innholdet som nå er tilgjengelig i 4K og HDR via strømmetjenester som Netflix. Det skal ikke koste skjorta, innholdet skal være på plass takket være partnerskap med innholdsleverandører, og stadig nye modeller med stadig bedre kvalitet skal sørge for at de fortsetter å utfordre etablerte aktører. Det er helt klart at Hisense vil bli kjent som merket som leverer like god kvalitet som de kjente produsentene, men til betydelig lavere pris.

Tenker fremover – går i strupen på Tesla

Innovasjonen i Kina har de siste årene bydd på helt andre produkter enn bare mobiler og småplukk som kobles til USB-porten. I 2015 kom en Tesla-utfordrer på banen, med det noe inspirerte navnet Faraday Future, og lover Tesla skikkelig konkurranse i superbilsegmentet.

Det manglet ikke på interessen for FF91 på CES-messen.
Det manglet ikke på interessen for FF91 på CES-messen. Foto: TU Story Labs

I år viser Faraday endelig sin superfuturiske selvkjørende el-bil. Den heter FF91, og ambisjonen er å gi Tesla skikkelig utfordring.

FF91 når en fart på 97 km i timen på 2,39 sekunder, og Faraday sier at bilen deres akselererer raskere enn Teslas Model S eller noen andre tilsvarende elektriske biler. Samtidig skal bilen ha lengre rekkevidde enn noen konkurrenter, også ifølge produsenten selv.

Bilen er selvsagt tilkoblet på alle tenkelige måter, med store skjermer som viser all informasjon, lynrask Wi-Fi og egne profiler for alle passasjerer, slik at de kan ta med seg sine innstillinger til andre FF91-modeller. Bilen er også full av sensorer som skal analysere kjøreprofilen til føreren, og den skal kunne parkere seg selv.

Bilen kommer muligens i 2018 og det vil koste 5000 dollar å reservere den. Endelig pris er foreløpig ikke bekreftet. Det er uansett ingen tvil om at ambisjonene hos selskapet er skyhøye.

Under fjorårets CES-messe ble en selvflyvende drone med plass til en passasjer vist frem. Dronen er basert på quadcopter-prinsippet og lar ikke passasjeren kontrollere noe annet enn destinasjon og start. Firmaet som står bak dronen, Chang, lovet å vise frem mer utviklede modeller i 2016, kanskje til og med en som faktisk flyr, men det hendte ikke i året som gikk.

Med så mye innovasjon og vilje til å tilby gode produkter til svært lave priser, kan man ikke lenger ignorere kinesisk teknologi. Og en messe som CES er virkelig stedet å ta pulsen på hva som rører seg hos de mange teknologiselskapene i landet.

Kommentarer (4)

Til toppen