Nå kan reklamen overvåke stua di

Konseptet NUads lar seerne kommunisere tilbake til annonsørene. (Skjermdump fra YouTube)

Nå kan reklamen overvåke stua di

Microsofts nye annonsesystem både ser og hører deg.

Tenk deg at en annonsør kan kikke inn i stua di for å observere hvordan du reagerer på filmen om deres nye produkt.

Dette er ikke en overdreven framtidsvisjon, men noe du snart må forholde deg til.

Si hei til den interaktive reklamen

Microsoft er nå klar med et nytt konsept kalt NUads, som bruker Xbox- og Windows-tilbehøret Kinect som annonseverktøy. Systemet skal gi brukerne mulighet til å interagere med reklamene på helt nye måter. Ved hjelp av Kinects stemmestyring og bevegelsessensor kan brukerne kommunisere tilbake gjennom TV-en.

– Forestill deg at du ser noen fantastiske TV-reklamer under Super Bowl. Du sier noe i retning "Xbox del", og den sørger automatisk for å dele reklamefilmene på Facebook eller Twitter. Annonsørene er svært imponerte, sa Microsofts Lyn Watts på Privacy Identity Innovation-konferansen forrige uke.

De første interaktive reklamene kommer neste måned, forteller Microsoft til CNET.

Ser og hører deg

Men teknologien kan også misbrukes, noe Microsoft selv innrømmer. Mikrofonen kan ta opp lyd fra stuen og sende den tilbake til annonsørene. Kameraet kan gjenkjenne ansikter og sende video tilbake.

– Hvor mange oppholder seg i stuen? Hvordan reagerer de på reklamen? Dersom vi observerer deres reaksjon, kan vi da vise en annen reklame, basert på deres reaksjon? spør Lyn Watts.

Han mener Kinect-utviklerne bør tenke grundig over mulige personvern-utfordringer og sørge for at brukerne skjønner hvilke data som samles inn og brukes.

Butikken vet hvem du er

Et eksempel på bruk av den nye teknologien er KinectShop, et virtuelt prøverom hvor kunder kan se hvordan de tar seg ut i plaggene før de går til den fysiske klesbutikken.

Men hva om forhandleren lagrer disse dataene og bruker ansiktsgjenkjennelse til å identifisere brukeren?

– I butikken får kunden høre "Jane, velkommen tilbake. Vi har ikke sett deg på et par uker. Du godeste, har du gått ned fem kilo?", sier Watts som et eksempel.

Microsoft understreker at de ikke bruker Kinect-data til å levere målrettede annonser. Men det gjelder ikke nødvendigvis for de mange tredjeparts-utviklerne som lager programmer for systemet.

Les også: Her kjenner skjermene igjen ansikter

I denne videoen kan du se Microsoft demonstrere NUads:

 

 

Kilder: CNET, ComOn

Kommentarer (30)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen