Kommunikasjonsdirektør Unni Strømstad og Konserndirektør Tor Boge i Nordea markerte lanseringen av den Java-frie BankID 2.0-løsningen. (Bilde: Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no)

Nå kan du betale regninger uten Java

Nordea kastet ut den trøblete Java-løsningen i natt.

Nordea varslet forrige måned at de ville være tidlig ute med den nye Java-frie nettbankopplevelsen, kalt BankID 2.0, som har vært under utvikling hos BankID Norge det siste året. I natt trykket utviklingsavdelingen inn de riktige bryterene, og med det var Java offisielt på vei ut av nordmenns nettbanker.

Tor Boge, konserndirektør hos Nordea og Kommunikasjonsdirektør Unni Strømstad, markerte begivenheten med en uhøytidelig snorklipping på en pressekonferanse bare timer senere. 

Konserndirektør Tor Boge i Nordea.
Konserndirektør Tor Boge i Nordea var svært fornøyd med dagens lansering.Foto: Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no

– Gjør det enklere å være bankkunde

– 100 000 bedrifts- og forsikringskunder er nå Java-frie, kunne konserndirektør Boge stolt slå fast, før han fortsatte:

– Det var svært viktig for oss å være tidlig ute med BankID 2.0 og Java-fri nettbank. Det kommer av at vi synes det skal være enkelt å være bankkunde. 

Sistnevnte mener Boge ikke har vært så greit under Javas regjeringstid:

– Jeg har selv fått mange telefoner fra mine gamle foreldre når de skulle inn i nettbanken etter en Java-oppdatering. Nå, med Java-fri nettbank, må vi finne andre unnskyldninger for å prate sammen, skrønet Boge. 

Han forteller videre at den Java-frie nettbanken vil rulles ut til selskapets personkunder senere i uken. Han tror kundene vil sette pris på den nye løsningen, som vil la oss alle betale og overføre penger via nettbanken fra både nettbrette og smarttelefoner.

Kundesenteret har egen Java-enhet

Øistein Sandlie, leder av Nordeas kundesenter.
Øistein Sandlie, leder av Nordeas kundesenter, kunne fortele om på-hodet-tilstander hver gang det kom en Java-oppdatering. Det blir det slutt på nå.Foto: Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no

– Bare timer etter at Java er sparket ut fra bedriftkundenes nettbank, har vi ikke merket noen økning i antall henvendelser, kunne leder for kundesenteret, Øistein Sandlie, slå fast. 

Han forventer imidlertid en strøm av henvendelser senere i uken, når det blir personkundenes tur:

 – Det skal små endringer til før kundene ringer. Men, vi har over 100 personer klare til å ta imot henvendelser, og selv om vi vil oppleve stor pågang i starten er vi på kundesenteret utrolig glade for at den Java-frie nettbankpåloggingen nå kommer på plass, påpeker Sandlie.

Kundesenteret hos Nordea opplever nemlig svært stor trafikk hver eneste gang Java får en oppdatering – noe som skjer svært ofte. For å leve med Java-problematikken mens redningen har vært under utvikling, har Nordeas kundesenter måtte ta noen grep. 

Sandlie forteller at de til slutt måtte spesialtrene en egen innsatsgruppe på kundesenteret som kunne settes inn etter Java-oppdateringer. Med spesialkompetanse på Java, klarte innsatsgruppen å redusere tiden det tok å hjelpe kunder kraftig.

– Vi har brukt så mye som 20 prosent av kapasiteten vår på Java, og vi har formelig følt frustrasjonen fra kundene gjennom telefonen. Nå kan vi bruke disse ressursene på andre og bedre ting, fastslår Sandlie.  

Slik fjerner du Java for godt »

Steinar Birkeland i Nordea demonstrerer den nye Java-frie bank-innloggingen.
Steinar Birkeland i Nordea demonstrerer den nye Java-frie bank-innloggingen.Foto: Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no

Fungerer som før

Den nye Java-frie påloggingen foregår på samme måte som før. Du må altså taste inn fødselsnummer, engangskode fra kodebrikken eller mobilen, og et eget passord. Men prosessen krever altså ikke det problematiske Java-tillegget i nettleseren din. Nordeas Steinar Birkeland demonstrerte den nye løsningen, og den så både enklere og raskere ut enn den gamle. 

Kommunikasjonsdirektør Unni Strømstad kunne til Tek.no bekrefte at Nordeas personkunder vil overføres til den Java-frie påloggingsløsningen torsdag eller fredag denne uken. Dermed vil mellom seks og syv hundre tusen nordmenn kunne logge inn i nettbanken sin Java-fritt, og dermed også på plattformer som mobil og nettbrett. 

Kommunikasjonsdirektør Unni Strømstad i Nordea.
Kommunikasjonsdirektør Unni Strømstad i Nordea.Foto: Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no

Vi har snakket med bankene:
Noen vil gå over til Java-fri nettbank om noen uker, andre venter til neste år »

Strømstad hadde imidlertid ikke bare gode nyheter. De som gledet seg til Java-fri netthandel må nemlig vente litt lenger:

Løsningen for sikker netthandel, som mange nettbutikker benytter seg av i dag, kommer ikke i  Java-fri utgave før rund nyttår. Dette kommer av at Evry, som leverer denne løsningen til Nordea, trenger noe mer tid, forteller hun.

– Måtte tilby det markedet ønsket

Odd Erling Håberget er daglig leder i BankID Norge, selskapet som de siste to årene har stått for utviklingen av den Java-frie løsningen. Han mener BankID 2.0 var veldig viktig å få på plass, da det gjør bankhverdagen både enklere og sikrere. 

– Vi måtte komme oss videre fra Java og tilby det markedet forventet, slo han fast. Han tror den nye løsningen vil føre til enda større utbredelse i privatmarkedet, der 70 prosent av oss allerede er på plass.

– Det er som å ha vært gravid i ett og et halvt år.

Frode Bechmann Nilsen, drift- og utviklingssjef i BankID Norge.
Frode Bechmann Nilsen, drift- og utviklingssjef i BankID Norge.Foto: Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no

BankID Norges Drift- og utviklingsansvarlig, Frode Bechmann Nilsen, trekker paralleller fra det å nå være ferdig med BankID 2.0-utviklingen ganske langt:

– Det er som å ha vært gravid i ett og et halvt år. Nå er det deilig å ha født dette barnet som vi har gledet oss til, forteller han.

Moderne teknologier i sving

Utviklingssjefen tok også til orde for å avkrefte myten om at BankID 2.0 er utviklet fordi den eksisterende Java-løsningen er usikker:

– Vi ønsket slettes ikke å bli kvitt Java fordi det var usikkert å bruke i forbindelse med nettbank-påloggingen, men fordi Java-installasjonen kunne utgjøre en sikkerhetsrisiko i andre sammenhenger. BankID har alltid vært trygt å bruke, forklarer Nilsen. 

– Med BankID 2.0 unngår brukerne sikkerhetsmeldinger, oppdateringsmeldinger og lignende, som Java tidligere har vært kilde til og som har skapt mye forvirring. 

Nilsen tror mange bankkunder vil bli fornøyde med at de nå slipper å installere ekstra programvare:

BankID Norge laget en egen pilot-utgave av BankID 2.0 for å sjekke hvordan den ble vist på ulike plattformer som nettbrett og mobiler.
BankID Norge laget en egen pilot-utgave av BankID 2.0 for å sjekke hvordan den ble vist på ulike plattformer som nettbrett og mobiler.Foto: Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no

Med BankID 2.0 får kundene en konsistent brukeropplevelse på tvers av alle typer enheter, som laptoper, nettbrett og smarttelefoner. Det eneste kravet som stilles er at kundene har en nettleser som ikke er alt for gammel. Nilsen uttyper:

– Løsningen er laget ved hjelp av flere moderne netteknologier, som HTML5, CSS 3.0 og JavaScript, (som ikke må forveksles med Java). I tillegg støttes også responsivt design, noe som gjør at klienten tilpasser seg skjermstørrelsen. Denne kameloneffekten er god å ha, da den gir et stort løft for brukervennligheten. 

Nilsen og utviklerne har lagt omtrent ett og et halvt års planlegging og koding bak seg, men selv om BankID 2.0 nå er lansert kan ikke teamet ta juleferie:

– Vi er bare ferdige med første fase! Her har vi fokusert på å lage en løsning som kan erstatte Java under innlogging i nettbankene, og ikke noe mer, konstaterer Nilsen.

Til våren kommer imidlertid BankID 2.1. Utviklingssjefen holder nyhetene tett til brystet, men kan avsløre at en del av arbeidet som skal gjøres på denne oppdateringen vil dreie seg om å gjøre det lettere å signere digitale dokumenter, noe som vil bli enda mer utbredt i fremtiden. 

Vi slo av en prat med mannen som utviklet den Java-frie nettbanken:
– Folk forstår ikke hva Java er (Ekstra) »

Kommentarer (22)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen