(Bilde: Opera)

Nå har Opera fått innebygd annonseblokkering

Skal laste nettsider opptil nitti prosent raskere.

«Norske» Opera Software har nå sluppet en ny utviklerversjon av sin nettleser for PC-er. Utviklerversjoner inneholder gjerne ny og/eller eksperimentell funksjonalitet, og denne har innebygd annonseblokkering – noe Opera mener de er først ute med av de store nettleseraktørene.

Denne utgaven av nettleseren skal kunne laste annonsetunge sider opp mot nitti prosent raskere enn uten annonseblokkering, ifølge tester Opera selv har utført. I gjennomsnitt skal det være snakk om en førti prosent raskere surfeopplevelse sammelignet med tredjeparts blokkeringsløsninger i form av nettlesertillegg.

Krystian Kolondra, direktør for Engineering i Opera Software.
Krystian Kolondra, direktør for Engineering i Opera Software. Foto: Opera

– Annonser er viktig for at internett skal være gratis for brukerne, men våre undersøkelser viser at de fleste nettsider blir betydelig tregere av annonser og sporingstjenester. Opera er et selskap tuftet på å gi gode opplevelser til brukere av internett. Vi aksepterer ikke at nettet fungerer mye dårligere på grunn av annonser, uttaler Krystian Kolondra, direktør for Engineering i Opera Software.

Trenger ikke tredjepartsprogram

Med annonseblokkering innebygd i nettleseren trenger altså ikke brukerne installere tillegg eller ekstra programvare, og ettersom filtreringen skjer i selve web-motoren hvor nettleseren kan kontrollere hele nedlastingsprosessen, er dette også kjappere.

Nye Opera med integrert annonseblokkering skal være raskere enn andre nettlesere med blokkering via tillegg.
Nye Opera med integrert annonseblokkering skal være raskere enn andre nettlesere med blokkering via tillegg. Foto: Opera

Blokkeringen kan enkelt slås av og på. Hva som vil kunne være spesielt nyttig for medier og utviklere er at den nye nettleserversjonen har en måler som kan teste en nettside med og uten annonser, slik at man kan vite hvor mye annonsene på en nettside øker innlastingstiden – og forhåpentligvis gjøre noe med det.

Tvinger gjennom forandringer

Tradisjonell annonseblokkering – også kjent som «adblock» etter de populære nettlesertilleggene AdBlock og AdBlock plus – har de siste årene økt kraftig i omfang og lagd problemer for mange medier og nettsteder som tidligere har klart å leve på annonser alene.

Dette har tvunget gjennom store og små forandringer i hele bransjen – og det vil nok heller ikke stoppe med det første. Eksempler på reaksjoner er stadig mer «innmuring» av innhold, tjenester og produkter, «native» annonsering, nye samarbeid og hybridløsninger som du eksempelvis finner her på Tek.no – hvor du kan velge mellom å se reklame eller betale en månedlig sum for å slippe.

Er AdBlock Plus-skaperen en «sellout»?
Google, Microsoft og Amazon kjøper seg fri fra AdBlock Plus >>>

(Kilde: Opera)

Kommentarer (7)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen