WiMP DIY gjør det enkelt å få musikken din ut til et bredt publikum. (Bilde: WiMP / iStock/6384574)

Nå får du musikken din ut på WiMP

Lanserer tjenesten WiMP DIY for usignerte artister.

Norske WiMP er en musikkstrømmetjeneste som forsøker å skille seg ut fra alle de andre. Dette gjør den ved å legge et ekstra stort fokus på redaksjonelt innhold, og nå fortsetter trenden ved å rette søkelyset mot amatører og usignerte artister.

WiMP lanserer nemlig et initiativ de kaller «WiMP DIY». Som mange kanskje kjenner til allerede, står DIY for «Do It Yourself», og har vært et begrep brukt om amatører og egenproduserte prosjekter i flere tiår.

Den nye tjenesten fra WiMP går ut på å gi usignerte artister og musikere muligheten til å publisere musikken sin gjennom strømmetjenesten. Ifølge det norske selskapet koster det ingenting, og artistene beholder 70 prosent av inntektene.

Ny, norsk musikk

Hensikten er økt satsing på ny, norsk musikk, og tradisjonen tro skal WiMP satse redaksjonelt med spillelister, anbefalinger og annet. Redaksjonen skal lytte gjennom alle DIY-utgivelser, og vil prøve å promotere det de mener har høyest kvalitet.

Det å dytte sin egenproduserte musikk ut på musikktjenester er ikke noe nytt, men WiMP DIY vil gjøre jobben langt enklere for dem som ikke er like interessert i å lete rundt på nettet etter et passende tilbud.

DIY er en videreføring av det tidligere JUBA-opplegget, hvor usignerte artister kunne selge musikken sin via de digitale nettbutikkene til Platekompaniet og Telenor, samt WiMP. Nå fortsetter initiativet med den såkalte Nylyd-kampanjen, som DIY er en del av.

Artister med ambisjoner

Selskapet Phonofile samarbeider med WiMP, og står bak administrasjon og utbetalinger. 70 prosent av inntektene fra lytting bifaller artistene, mens de resterende 30 prosentene går til administrative kostnader.

– Tilbudet lanseres for å dekke en synlig etterspørsel i markedet. WiMP DIY er ikke ment som et alternativ til en vanlig platekontrakt, men et steg på veien. WiMP ønsker å invitere inn artister som ennå ikke har et plateselskap i ryggen, men som har ambisjoner om å nå ut med musikken sin, sier Sveinung Rindal i WiMP-redaksjonen i en pressemelding.

De som eventuelt legger ut musikken sin på WiMP, blir dermed en del av et samling på 20 millioner sanger, og når ut til 370 000 betalende brukere i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland og Polen.

Distribueres til flere

Noe annet som er interessant ved DIY, er at musikken blir gjort tilgjengelig også i andre tjenester etter én måned hos WiMP. Disse tjenestene inkluderer alle de store aktørene på markedet, deriblant Spotify, iTunes, Amazon, Rdio, Deezer og Beat.no.

Sveinung Rindal opplyser til Hardware.no at tidligere løsninger gikk ut på å tilby MP3-filer hos samarbeidspartnere som Platekompaniet og Telenor, men at dette ble opplevd som begrensende for både artister og kunder. WiMP ønsket derfor å satse på en bredere lansering, selv om det også innebærer inkludering av rivalene.

Du kan sjekke ut WiMP DIY på WiMPs offisielle nettside.

Den norske tjenesten satser også på lydkvalitet:
WiMP vil gi deg perfekt lyd »

(Kilde: Pressemelding)

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen