Musikk i dine ører

Med nye og forbedrede musikkfunksjoner på stadig flere mobiler, er det heller ikke så rart at operatørenes musikkbutikker opplever større suksess. Både NetCom og Telenor har satset hardt på sine musikkbutikker, som nå for alvor begynner å bære frukter.
Vi ba om en statusrapport fra begge operatørene, og svarene viser at vi har mye spennende i vente på mobilmusikkfronten.
Ledende på digital musikk
NetCom har i over to år hatt et ambisiøst mål om å bli ledende på digital musikk i Norge, men må foreløpig se seg slått av både Telenor og iTunes. Vi har ved gjentatte ganger prøvd å få innholdssjef Marius Halle i NetCom til å spise sine egne ord, uten hell, og vi forventet ikke det denne gangen heller. Har NetCom stadig et mål om å bli ledende på digital musikk?
- Det har vi, og vi jobber mot dette målet. NetCom har alltid vært i en utfordrerposisjon og det liker vi. Vi mener også vi har produktene som skal til med musikkbutikk og NetCom Music Player for å ta denne posisjonen, svarer Halle.
- Men det er sterke konkurrenter vi har i Apple og Telenor. Skal du i dag ha med deg musikken, samt kjøpe den hvor du måtte befinne deg til din mobil, er NetCom Music Player et utmerket produkt. Den støtter de fleste terminaler som har volum i markedet og du kan enkelt synke mot PC og spille av på mobil uten mobildekning. Tilbakemeldinger fra kunder er at produktet er meget brukervennlig, legger han til.
NetCom Music Player er en Spotify-lignende tjeneste hvor du på en måte ”leier” – ikke kjøper – musikken. Dette koster 99 kroner per måned, og du kan laste ned ubegrenset med musikk til spilleren.

(Artikkelen fortsettes.)
Hvordan ligger dere an i forhold til målsettingen?
- Per i dag ligger vi litt bak konkurrentene. Ikke på produktkvalitet, men på antall kunder. Årsaken ligger i markedstrykket. En mobiloperatør har mange budskap som skal ut, og utfordringen for oss som jobber med musikk er å få plass i markedsføringen. Dette jobber vi kontinuerlig med, svarer Halle.
20 000 per måned
Halle ser imidlertid positivt på utviklingen, og håper på nye oppsving ved hyppigere markedsføring av NetComs musikktilbud.
- Antall brukere av musikkbutikken øker jevnt og trutt. Men ikke i den takten vi skulle ønske. I dag lastes det i snitt ned 20 000 sanger i måneden. Ved kampanjer øker volumet kraftig. Utenom kampanjer synker det tilsvarende. Min oppgave er å få våre kunder til å tenke på NetCom når de tenker på musikk. Der har vi en utfordring i dag, da NetCom ikke relateres til musikk umiddelbart. NetComs musikktilbud skal være enkelt, brukervennlig og ikke minst lovlig, sier Halle.
Han opplyser også om at ”flere tusen kunder” har tegnet tjenesten NetCom Music Player.

(Artikkelen fortsettes.)
Gratis musikk?
Videre nevner Halle at det kan bli aktuelt å tilby reklamefinansiert musikk på sikt.
- Vi ser at trenden når det gjelder musikk på mobil og PC er abonnement. Salg av stykksanger vil nok gå ned til fordel for ulike ”Premium”-abonnement. Reklamefinansiert musikk hvor sluttkunden får det gratis vil vi se ulike varianter av. Men om dette er veien å gå er jeg usikker på slik reklamemarkedet er i dag, sier Halle.
- Vi vil fokusere på kvalitet, brukervennlighet og ikke minst muligheten til å ta med musikken på mobilen. Deling av spillelister på sosiale medier vil også komme, legger han til.
Ny musikkansvarlig i Telenor
Som fersk musikkansvarlig i Telenor har Thang Manh Tran flere spennende prosjekter på planen. Telenor og Platekompaniet er godt i gang med testingen av Wimp – en Spotify-utfordrer som leveres av Aspiro –, samt iPhone-versjonen Iwimp, noe som kan være med på å løfte musikkbutikken den kommende tiden.
Hva har samarbeidet med Platekompaniet betydd for Telenors musikkbutikk?
- Det har betydd veldig mye i forhold til promotering av musikk. Med den kompetansen Platekompaniet innehar, ser man direkte at både omsetningen og antallet unike kunder har økt. Særlig på albumsalget har dette gitt størst utslag, sier Tran.
Han opplyser også om at Wimp til dels er implementert i musikkbutikken, ettersom låtutvalget er det samme. Du vil også kunne kjøpe musikk via Wimp på PC-en, og laste ned til mobilen.

(Artikkelen fortsettes.)
Brukerrekord
Tran sier videre at Telenors musikkbutikk ligger bedre an i år sammenlignet med fjoråret.
- Antallet unike kunder har så langt i år vært over 180 000. Dermed ligger vi an til å overgå fjoråret der vi endte opp med cirka 250 000 unike kunder, sier Tran.
JUBA – for nye artister
Det er ikke lett å slå igjennom for nye norske artister i Norge, med mindre man er heldig og blir kåret til Årets Urørt på P3. Telenor satser imidlertid friskt ved å la nykommere slippe til i et konsept de kaller JUBA.
- Vi har planer om snart å lansere JUBA; en mulighet for små artister og band uten platekontrakt til å selge sin musikk i våre butikker, sier Tran.
- Telenor satser også på musikkskrapekort for at kundene enklere kan sette i gang med musikknedlasting. Dette vil man se om man kjøper seg ny mobil i fjerde kvartal. Vi ser også på nye markedsføringsmetoder i form av mer interaktive og kulere nyhetsbrev med videoer, konkurranser, intervjuer, artikler og mye mer, avslutter Telenors nye musikkansvarlige.
Lavere priser
Vi har i lengre tid påpekt at 12 kroner for en sang – som har vært standardpris –, er alt for dyrt. Heldigvis har både NetCom og Telenor senket prisen på en del låter, men det er fortsatt et stykke igjen til vi ser alle låter til åtte kroner eller mindre – som på iTunes.
- Prisen på lovlig musikk går stadig nedover. Men eksakt når all musikk vil ligge på 8 kroner eller mindre avhenger av flere ting. Blant annet plateselskapenes vilje til å se på kosten per sang. NetCom vil hele tiden ha konkurransedyktige priser. Og hos oss får du toppsangene til kr 5, sier NetComs innholdssjef.
- I web-butikkene opererer man med markedspriser som for tiden er 8 kroner for singelen. På albumsiden er prisene mer fleksible avhengig av flere faktorer. Prisingen følger Platekompaniet sin kampanjeprofil, avslutter Thang Manh Tran i Telenor.
 

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen