Mp3-spilleren som forandret alt

I dag feirer Apple femårsdagen til iPod, mp3-spilleren som tok verden med storm. Mye har skjedd siden de første iPod-ene kom. Dette er musikkspilleren som har definert 2000-tallet, akkurat som Walkman definerte 1980-tallet.

Da Apple introduserte den første iPod-en for fem år siden, var mp3-markedet dominert av mange små aktører. Alle ville ha sin bit av kaka, og selv prosessorprodusenten Intel hadde sine egne spillere på markdet.

Alternativ tekst mangler
Creatives DAP Jukebox.

Ikke først
De største aktørene var imidlertid navn som Creative, Archos og Rio. Selv om iPod hadde harddisk innebygget, var Apple langt i fra først ute med dette. Blant de aller første var Creative, med sin DAP Jukebox, som Hardware.no testet i januar 2001.

Denne spilleren vekket mye oppsikt med hele seks GB lagringskapasitet. Til gjengjeld var også spilleren en diger klump på størrelse med bærbare CD-spillere fra tidlig 90-tall. Batteriet kunne heller ikke måle seg med en CD-Walkman: Hardware.no klarte ikke å skvise ut mer enn 90 minutter spilletid.

Alternativ tekst mangler

Stilikonet
Da Apple introduserte iPod, var det på papiret ikke så mye som tydet på at spilleren skulle ta verden med storm. Spilleren hadde ikke størst lagringskapasitet, med sine fem og ti GB. Den fungerte i tillegg kun med Mac-maskiner, og kunne bare tilkobles via Firewire. Likevel hadde den noe som de fleste harddiskspillerne manglet.

Vi snakker om stil og brukervennlighet. Apples iPod ble et ettertraktet stykke forbrukerelektronikk, og du kunne plutselig få deg en mp3-spiller med harddisk uten at det sto "datanerd" i panna di.

Så populær ble iPod, at Windows-brukere utviklet egne drivere til iPod, slik at spilleren ikke bare kunne brukes på den snevre Mac-plattformen. Etter hvert fulgte Apple selv opp, og introduserte drivere og programvare til Windows selv, og muligheten til å bruke spilleren med USB.

Creative fulgte opp konkurransen med egne mp3-spillere i samme utforming som iPod, men klarte ikke å holde tritt med Apple i popularitetskonkurransen.

Alternativ tekst mangler

Nye iPod-fasonger
Etter hvert slapp Apple nye versjoner av iPod utover nye generasjoner av den originale iPod-en. I januar 2004 kom iPod Mini, som var en liten harddiskspiller med fire GB harddisk. Creative fulgte i november samme år opp med sin Zen Micro, som ble forholdsvis populær. Også Archos, iRiver og andre slapp små spillere med stor lagringskapasitet, men det var uten tvil iPod Mini som var den mest ettertraktede.

Januar 2005 hev Apple seg på markedet for flashminnebaserte mp3-spillere, med iPod Shuffle. Denne spilleren var noe av det simpleste du kunne få tak i, siden den manglet skjerm. Apple klarte imidlertid å markedsføre spilleren som den glade tilfeldighet, og navnet "Shuffle" spiller på dette.

Creative var og er på mange måter kongen på haugen når det gjelder halvavanserte flashbaserte mp3-spillere. De gav imidlertid etterhvert etter for presset fra iPod Shuffle, og introduserte en egen mp3-spiller uten skjerm. Denne ble ingen suksess.

Apple har siden kommet med nok en Shuffle, denne gangen i mindre størrelse.

Alternativ tekst mangler

Nanorevolusjon
Det var mange som ble overrasket da Apple introduserte sin iPod Nano. Spilleren var syltynn og bød på to, fire, og etterhvert én GB lagringskapasitet. En lignende mp3-spiller hadde ingen sett.

Det ble imidlertid mye oppstyr da det ble kjent at Nano var særdeles utsatt for riper. Ved vanlig bruk kunne spilleren bli så oppskrapet at det var vanskelig å se hva som stod i skjermen til spilleren. Dette resulterte i at Apple fikk en rekke søksmål mot seg fra arge Nano-eiere. I ettertid har Apple sluppet en Nano i metall som tåler riper bedre, og har større lagringskapasitet.

Nano-en er Apple fortsatt alene om. Ingen av de store konkurrentene har sluppet lignende spillere, kanskje med unntak av Sandisk sine Sansa-spillere som er omtrent like store som Nano, men litt tykkere.

Creatives svar på Nano var Zen V, en usannsynlig liten mp3-spiller med fargeskjerm, radio og videoavspilling.

Den originale iPod-en kom også i nye utgaver med flere funksjoner. Det siste tilskuddet er iPod med videoavspilling.

Hard konkurranse
Det er tydlig at mye har skjedd med mp3-markedet siden iPod kom for fem år siden. Mange har falt av lasset. For eksempel er Rio, selskapet som startet mp3-bølgen, historie. Creative har slitt med fallende markedsandeler, og Archos og iRiver har hatt tunge stunder og få kjøpere.

Selv Sony, selskapet som satte i gang den store revolusjonen som gav oss musikk i lomma med Walkman-kasettspilleren, har måtte se seg slått gang etter gang. Sony nektet lenge å erkjenne at de var nødt til å støtte mp3-formatet i tillegg til sitt eget atrac-format for å henge med i mp3-spillermarkedet.

Alternativ tekst mangler

En suksesshistorie
Apple har på sin side ikke hatt annet enn suksess med sin iPod-serie. Det til tross for at konkurrentene stadig vekk har spillere som på flere felt er overlegen iPod i spesifikasjoner og av og til også i brukervennlighet.

Mye av årsaken kan nok ligge i at iPod har blitt et stilikon, og nå nærmest definerer en hel generasjon musikklyttere. I USA har iPod en total markedsandel på 75 prosent, mens andelen er noe lavere på verdensbasis. Dette gjør at det nærmest er umulig for nye konkurrenter å få en bit av kaka.

Et hederlig unntak er Sandisk, som har gått fra å være en minnekortprodusent til å bli en betydelig aktør i mp3-markedet i USA. Også Europa får smake Sandisk sine spillere, og spesielt Sansa-serien. Creative er også stadig en stor konkurrent til Apple.

De store har blitt små
Men til tross for god omtale i tester, gode priser, heftige spesifikasjoner og mye lagringsplass klarer verken Creative, Sandisk, iRiver eller noen av de andre konkurrentene til Apple å true iPod-hegemoniet. Før iPod kom, var det iRiver, som nå er en liten aktør, som var den ubestridt største mp3-produsenten i verden.

I tillegg har gigantene over alle IT-giganter, Microsoft, hevet seg på mp3-bølgen. Snart dukker Zune-spilleren deres opp i butikkene, med nye funksjoner som Wi-Fi-støtte for deling av musikk.

Alternativ tekst mangler

Musikkmobilenes inntog
Men tidene forandrer seg. I dag er det andre aktører som har sneket seg inn i mp3-markedet. Musikkmobilene er spådd en lysende fremtid, og i dag selges det knapt telefoner som ikke kan spille musikk.

I 2000 kom Siemens med den første virkelige mp3-mobilen, SL45. Den gangen var dette en oppsiktsvekkende mobiltelefon, og det gikk flere år før mp3 på mobilen begynte å bli vanlig. I dag har Sony Ericsson stor suksess med sine Walkman-telefoner, og Nokia satser stort på sine egne musikktelefoner. Det er i det hele tatt ingen mobilprodusenter som ikke satser på mp3.

Apple mener på sin side at mobiltelefonen ikke kan erstatte en mp3-spiller, og sier at de ikke føler seg truet. Likevel er det en rådende oppfatning at Apple enten har planlagt, eller holder på å utvikle en kombinert mobiltelefon og mp3-spiller.

Telefonen har blitt døpt iPhone av IT-pressen, og har blitt spådd rett rundt hjørnet gang på gang. Likevel har vi ikke sett noen mobiltelefon fra Apple.

Blir iPod mobil?
Uansett er det utvilsomt at mobiltelefonen er den største konkurrenten til iPod og andre i dag, og trolig også de neste fem årene. Så gjenstår det å se om iPod er utrangert på tiårsdagen sin, eller om den har blitt en mobiltelefon.

Under kan du se en video fra da Apple for første gang viste frem iPod.

(Kilder: Hardware.no, ITavisen.no, Wikipedia.org)

Kommentarer (25)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen