Mobilt bredbånd eksploderer

Post- og teletilsynet (PT) la i dag frem sin statistikk for telemarkedet i Norge. Mobilt bredbånd er den tjenesten som for går mest frem i markedet.

Halv million med mobilt bredbånd
- Jeg føler meg trygg på at vi innen 2009 vil ha 500.000 mobile bredbåndsabonnenter i løpet av 2009, forteller PTs direktør Willy Jensen.

Ifølge PTs statistikk har de bare i løpet av de første månedene i 2009 blitt opprettet 50.000 nye abonnementer for mobilt bredbånd. Siden 2007 har det blitt opprettet rundt 200.000 nye slike abonnementer både for bedrifter og av privatkunder, men den siste tiden har dette markedet nærmest eksplodert. I dag er det Telenor som har størst andel av dette markedet, men Netcom har samtidig hatt en betydelig vekst den siste tiden. ICE på sin side har så og si tapt hele sin markedsandel etter at de ble solgt rundt juletider.


Når det gjelder bruken av mobilt bredbånd er det privatmarkedet som står for størs andel av trafikkbruken. Hele 78 prosent av den totale dataoverføringen over mobilt bredbånd går til privat bruk. Omsetningen er det derimot bedriftene som står for. Med andre ord er det de som sørger for at pengene kommer inn.

- Det er en veldig tydelig fordeling at privatmarkedet sørger for bruken mens bedriftsmarkedet betaler, forklarer Jensen.

Færre vil ha fasttelefon
Mens mobilt bredbånd blir stadig mer populært så synker stadig bruken av fasttelefon, både med tradisjonell oppkobling og bredbåndstelefoni. I 2008 var det 70 prosent av norske husstander som hadde fasttelefon i hjemmet, 5 prosent færre enn i 2007. Samtidig har antallet nye abonnenter for fasttelefon så og si stagnert den siste tiden.

- Kvartalsveksten for dette markedet er neglisjerbar. Det er tydelig at folk nå hopper over bredbåndstelefoni og går rett på mobil, påpeker Jensen.

Prisen går ned
Det er samtidig få nordmenn som i dag ikke har mobiltelefon viser PTs statistikk. Ifølge deres tall hadde 96 prosent av befolkningen mobiltelefon i 2008. Bruken ligger derimot stabilt. I snitt bruker en mobilbruker i Norge 168 minutter i mobilen hver måned og sender 109 SMS-er. Dette er en minimal økning fra 2007. På den positive siden har prisen for å bruke telefonen gått ned. I 2008 kostet det i snitt 0,75 kroner per minutt å ringe, mens i 2007 kostet det 0,84 kroner. Det skal merkes at prisen for selve abonnementet ikke er tatt med i disse tallene.

Willy Jensen ser ingen grunn til at operatørene skal ta se seg nødt til å ta mer betalt for sine tjenester. Heller tvert i mot.

- Selv om det er finanskrisen så ligger omsetningstallene for telemarkedet på samme nivå eller litt høyere enn andre år. Selv om inntektene for fasttelefoni synker noe så øker inntektene for mobiltelefon og mobilt bredbånd slik at resultatet for 2008 ligger ett prosent høyere enn 2007. Vi er beroliget om at dette markedet er stabilt, trygt og rimelig sikkert, påpeker Jensen.


Du kan lese hele rapporten fra PT her.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen