Mobilnettet på smertegrensen

Etter eksplosjonen på katastrofedagen 22. juli fikk alle de tre norske mobilnettene kjørt seg.

Klokken 15:26 fredag 22. juli gikk en eksplosjon av i Regjeringskvartalet, kort tid etter skjøt mobiltrafikken til værs og belastningen har vært stor i helgen, melder alle operatørene.

Informasjonssef i Telenor Anders Krokan sier at mobilnettet holdt mål på denne mørke dagen i norsk historie.
Informasjonssef i Telenor Anders Krokan sier at mobilnettet holdt mål på denne mørke dagen i norsk historie.

Var nært sperregrensen

Flere opplevde problemer med å komme igjennom på telefon i helgen, deriblant hadde flere i vår egen redaksjon problemer med Telenors mobilnett både på sms og telefon i 16-tiden, rett etter eksplosjonen i regjeringsbygget. Operatørene selv sier dog at mobilnettet skal til tross for stor pågang ha tålt den store kapasiteten.

Telenor opplyser først overfor Mobilen at kundene kan ha hatt problemet på fredag, men kommer senere tilbake og sier at nettet har vært nær sperregrensen, men at det skal ikke bydd på problemer for brukerne.

– Vi har ennå ingen konkrete tall på hvor mye mobiltrafikken økte, men vi opplevde ingen feil med nettet vårt i helgen til tross for at nettet var nært sperregrensen. I området rundt regjeringskvartalet har vi veldig bra kapasitet, og våre kunder skal ikke ha opplevd noen kapasitetsproblemer, hevder informasjonssjef i Telenor Anders Krokan til Mobilen.

Vurderer tiltak

Kommunikasjonssjef i Netcom Øyvind Vederhus støtter politets råd om å begrense mobilbruken i helgen som var.
Kommunikasjonssjef i Netcom Øyvind Vederhus støtter politets råd om å begrense mobilbruken i helgen som var.

Politiet gikk tidlig ut og ba folk om å ikke bruke mobiltelefonen dersom det ikke var høyst nødvendig for å ikke overbelaste mobilnettene.

– Nettet vårt var nært hva det tåler av kapasitet i helgen, og vi støtter fullt og helt politiets anmodning om at folk skulle begrense mobilbruken i denne perioden, sier kommunikasjonssjef i Netcom, Øyvind Vederhus.

Med tanke på at mobilbruken i helgen var helt uvurderlig for svært mange vurderes det nå tiltak som kan gjøre at all mobilbruken ikke skal koste brukerne så mye. Mange har sittet timevis i telefon i helgen, og dette kan fort bli kostbart.

Administrerende direktør i Tele2 forklarer at de vil diskutere om det er noe de kan gjøre for å hjelpe de etterlatte.
Administrerende direktør i Tele2 forklarer at de vil diskutere om det er noe de kan gjøre for å hjelpe de etterlatte.

– Vi vil vurdere de nærmeste dagene om vi vil rabattere mobilbruken som har vært i helgen, sier Vederhus.

Vil hjelpe

Administrerende direktør i Tele2 kan fortelle at de tidligere har gjort mobilbruk til og fra utlandet gratis under slike hendelser, men de har ennå ingen klar plan for hvordan de kan hjelpe til på norsk jord.

– Siden dette er i Norge har vi ikke de høye ringeprisene som vi gjerne ser i utlandet, men vi har ikke fått diskutert dette ennå. Vi ønsker å hjelpe de som er rammet av det som er skjedd, men ennå er det uvisst hva vi kan gjøre, sier han.

– Vi har opprettet gratis pårørendenummer, og vi har vært svært opptatt med å opprettholde god kommunikasjon, sier Krokan.

Nummeret til politiets pårørendetelefon: 815 02 800

Kommentarer (4)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen