(Bilde: Shutterstock)

Mobilen stjeler nattesøvnen din

– Soverommet bør være forbeholdt sex og søvn, sier UiB-forsker Ståle Pallesen.

En nylig publisert studie fra Universitetet i Bergen (UiB) bekrefter det mange andre studier også har kommet frem til tidligere, nemlig at mobilen stjeler søvn. Testgruppen bestod denne gang av 532 studenter i alderen 18-39 år, som studerer i Norge.

Forskerne bak studien er ikke i tvil om at studentene ville sovet bedre hvis de ikke hadde brukt mobilen på sengekanten. Hele ni av ti svarte at de minst en gang i uken surfer, ser film eller sender e-post etter leggetid, og flesteparten bruker mobilen sin til dette.

– Søvnstudien viste at det var en klar sammenheng mellom surfing på mobil og PC, og insomni, altså søvnvansker, sier professor Ståle Pallesen ved Det psykologiske fakultet på UiB i forbindelse med studien.

46,6 minutter media

Studien er publisert i tidsskriftet Behavioral Sleep Medicine. Et av funnnen var at studentene brukte i gjennomsnitt 46,6 minutter på media hver kveld. Det inkluderte TV på rommet, PC, spillkonsoll og musikkavspiller, i tillegg til mobil og nettbrett.

Samtidig finnes det mange søvnapper, som er ment å hjelpe deg med å sove bedre.
Samtidig finnes det mange søvnapper, som er ment å hjelpe deg med å sove bedre.

Mobilbruk hadde både en sammenheng med insomni, og klar innvirkning på såkalt "kronotype", eller døgnrytme. Typiske B-mennesker, altså de som legger seg sent av natur, brukte dessuten sosiale medier mer etter at de hadde lagt seg under dyna enn typiske A-mennesker.

– Vi vet at lys kan påvirke biologiske mekanismer som forsinker søvn og døgnrytmen. Spennende spill eller tv-programmer kan virke oppgirende og gjøre det vanskeligere å sove, sier Pallesen.

Det er imidlertid ikke den eneste mulige forklaringen på hvorfor B-mennesker oftere tyr til mobilen på sengekanten. At en forsinket søvnfase eller insomni gjør det lettere å fiske frem mobilen, ser Pallesen som en annen mulighet.

30 - 50 lux

En annen studie fra i sommer viste at en mobil kunne avgi mellom 30 og 50 lux, noe skal være omtrent halvparten så mye lys som i en vanlig opplyst stue.

– Vi vet at disse lysnivåene, 30 til 50 lux, over en ukes tid er nok til å forsinke den biologiske klokken, så vel som å holde tilbake produksjonen av hormonet melatonin, fortalte den australske professoren Shantha Rajaratnam til Abc.net.au i juli i år.

Kun sex og søvn på soverommet

Professor Ståle Pallesen ved Det psykologiske fakultet på UiB.
Professor Ståle Pallesen ved Det psykologiske fakultet på UiB.Foto: Haukeland.no

Har du TV på soverommet? Det er ikke spesielt lurt, skal vi tro UiB-forskeren. Ikke bare avgir en TV mye lys, som gjør det vanskelig å bli trøtt, den hindrer deg også i å komme i søvnmodus. Pallesen hevder at vi knytter opplevelser til soverommet, og at disse kan gjenskapes på lik linje med når noen har blitt utsatt for en ulykke, og gjenopplever situasjonen når de kommer tilbake til samme sted. Han avslutter derfor med følgende råd:

– Soverommet bør være forbeholdt sex og søvn.

Les også: Her er armbåndet som sørger for at du sover nok

Bruker du mobilen før du skal sove? Kommenter i forumet!

(Kilder: Universitetet i Bergen, Abc.net.au, Taylor & Francis)

Kommentarer (14)

Norges beste mobilabonnement

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Chilimobil Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen