(Bilde: Shutterstock / 153466247)

Derfor ødelegger mobilen nattesøvnen

Kraftig økning i antall personer med søvnproblemer siste år, viser ny rapport.

Antallet mennesker som får for lite søvn i Storbritannia har økt med 50 prosent i løpet av bare det siste året, og seks av ti briter får nå under sju timer med søvn per natt. 

En viktig årsak til søvnproblemene er den stadig økende bruken av smartmobiler og datamaskiner rett før sengetid, skriver The Telegraph.

Blått lys

Forskere ved universitetet i Hertfordshire har funnet ut at 80 prosent av befolkningen bruker smartmobiler eller andre produkter med skjermer rett før de går til sengs.

Dagslyset om morgenen har en stor andel blått lys i seg, og ettersom lyset fra mobil- og PC-skjermer også er blått blir kroppen lurt til å tro at det er morgen – ikke kveld.

– Det blå lyset fra disse enhetene demper produksjonen av det søvnfremmende hormonet melatonin, og derfor er det viktig å unngå disse enhetene før sengetid, sier Richard Wiseman til The Telegraph. Wiseman er professor i psykologi ved universitetet i Hertfordshire.

Du kan bli syk av søvnmangel

Wiseman mener den økende tendensen til søvnproblemer i befolkningen er svært bekymringsfull, ettersom søvnmangel kan øke risikoen for hjerteproblemer, kreft, diabetes og vektproblemer. Wiseman anbefaler minst sju timer søvn per døgn.

Han anbefaler at du unngår bruk av mobiltelefon, PC og nettbrett i to timer før du går til sengs. The Telegraph har laget en liste med ti gode råd for deg som sliter med å få sove.

Også norsk forskning viser en sammenheng mellom mobilbruk og søvn:
– Soverommet bør være forbeholdt sex og søvn (Amobil.no)

(Kilde: The Telegraph)

Kommentarer (4)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen