Langvarig feilbelastning i mobilbruken kan gi lidelser senere. (Bilde: iStock Photo)

Mobilen kan gi deg nakketrøbbel

Pass på holdningen – før det er for sent.

Ta opp en mobiltelefon og merk hvordan du sitter. Holder du mobilen et stykke nede, slik at du bøyer hode og nakke? Eller hva med PC-stillingen din? Lener du hodet litt fram og har litt bøyde skuldre der du sitter?

De vanlige stillingene våre i henhold til moderne forbrukerelektronikk gjør ikke underverker for kroppens holdning – tvert imot. Uvaner og dårlige stillinger sørger derimot for hodepine, nakkesmerter og såre skuldre for stadig flere.

Ekspertene har til og med et eget navn på problemet: «Text neck».

Pass på hvordan du sitter

– «Text neck» er ikke bare et tekstmeldingproblem, sier dr. Dean Fishman til CNN. Han fant på begrepet i 2008 etter at han hadde undersøkt en 17 år gammel pasient som klaget over hodepine og nakkesmerter.

– Det er et spillerproblem og det er et e-postproblem, fortsetter han. Da han forsøkte å forklare pasientens mor hva som var problemet, kikket han bort på tenåringen og la merke til sittestillingen. 17-åringen satt nemlig lent over smarttelefonen.

Større og større trykk

Et gjennomsnittlig menneskehode veier 4,5 kilogram i nøytral stilling, det vil si når ørene dine er plassert over skuldrene. For hver centimeter du lener hodet framover, øker trykket på ryggraden betraktelig. Når du glaner på smarttelefonen, blir nakken med andre ord belastet med det som kjennes som 9 til 13 kilogram.

Denne ekstra vekten gir mer trykk på ryggraden, slik at den kan bli dratt ut av stilling. Hvis du strekker vev i lange tidsperioder, noe du sannsynligvis gjør med mobilbruken, kan det bli sårt og betent. Ekspertene er enda mer bekymret for langtidseffektene av slik feilbelastning.

Dramatisk økning

Leger kan fortelle at tilfeller der både unge og eldre pasienter har smerter i hode, nakke og rygg har økt markant de siste årene. Mye av grunnen tilskrives stadig større forbruk av mobil underholdning.

I tillegg til langtidseffekter som permanent dårlig holdning, hodepine, smerte og andre nerveproblemer, nevner leger også stoffskiftet. Dårlige sittestillinger reduserer nemlig oksygeninntak, og det kan lede til karsykdommer senere. Dårlig holdning gir også unødvendig trykk på organer, som igjen kan føre til mageproblemer og lignende.

Hva kan du gjøre?

Løsningen på alle disse problemene er å bli mer kroppsbevisst. Ha føttene godt plantet i gulvet, rull med skuldrene og hold ørene rett over dem. Skaff en dokkingstasjon til smarttelefonen, og kjøp et hodesett.

Det viktigste er kanskje å ta pauser oftere. Kroppen er lagd for bevegelse, og å sitte stille hele dagen er noe den rett og slett ikke er skapt for. Fysioterapeuter anbefaler derfor at du hvert 20. minutt reiser deg opp, ruller på skuldrene og nakken, samt går en kort tur for å øke blodsirkulasjonen.

(Kilde: CNN)

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen