Mobilen finner bakterier i maten din

Sensor skanner etter E. coli i kjøtt.

Hvis du har hatt matforgiftning eller er redd for å svelge litt E. coli, kan denne lille dingsen være noe for deg. Forskere ved UCLA i USA har lagd en prototypeskanner som festes til kameraet på smarttelefonen din, og som sjekker om maten du skal spise inneholder fæle bakterier.

Sensoren forvandler med andre ord telefonen din til et bærbart og fluorescerende mikroskop som lyser opp skadelige bakterier på det du spiser.

Gagner befolkningens helse

Kameraskanneren belyser visse proteiner fra E. coli i kjøttet du ønsker å teste ut. Forskere bruker liknende metoder for å lete etter E. coli i større skala, men denne lille og bærbare enheten kan plassere teknologien rett i hendene på forbrukerne.

Tilfeller med E. coli-forgiftning forekommer tusenvis av ganger i året verden over, og en oppfinnelse som dette kan bidra til å unngå flere uheldige episoder i befolkningen.

Skal bli enda bedre

I dag oppdager skanneren bare E. coli, men i fremtiden kan teknologien forbedres til å finne andre vemmelige bakterier som salmonella. En annen forbedring kan være å utvide søkeområdet til å inkludere annen mat enn bare kjøtt, ettersom E. coli ofte finner veien til grønnsaker også.

Når vi får se skanneren i butikkhyllene er ennå for tidlig å si, men nytteområdet er det ingenting å utsette på.

(Kilder: Popular Science, UCLA)