Mobilens lys på kvelden kan bokstavelig talt koste deg livet ifølge amerikanske forskere. (Bilde: Shutterstock)

Mobilbruk på kvelden kan koste deg livet

- Unngå lysende skjermer på kvelden som om livet ditt avhenger av det.

Nær to ukers juleferie kan gjøre stygge ting med døgnrytmen, og det er ikke bare-bare å falle til ro på kvelden. Og vi tipper at vi ikke er de enste som i dag har litt høyere kaffeinntak enn normalen.

Men var du en av de som i går kveld ble så oppgitt over at du ikke fikk sove at du tok frem mobilen? Skal vi tro en litt begrenset studie fra USA er det noe som i verste fall kan koste deg livet.

Ja, vi vet det høres ut som krisemaksimering, men sånn er virkeligheten om vi skal tro forskerne.

Mobilbruk = Mindre søvn

Vi har jo alle hørt at en ikke bør se på en skjerm den siste timen før man sover, siden det hindrer produksjonen av søvnhormonet melatonin og dermed gjør det vanskeligere å sove. Men konsekvensene av dette kan være verre enn tidligere trodd.

I studien fra Brigham and Women's Hospital (BWH) har en sett på forskjellen av å lese en bok sammenlignet med å lese på en lysende skjerm før en sover, og funnet ut at konsekvensene er ganske alvorlige.

- Vi fant ut at kroppens naturlige døgnrytme ble forstyrret av det kortbølgende blå lyset fra disse elektroniske enhetene. Deltagerne i studien som leste e-bøker på lysende skjermer brukte lenger tid på å sovne og ble mindre søvnige på kvelden, de produserte mindre melatonin, endret på sin biologiske klokke og var mer søvning på morgenen enn de som leste en vanlig bok, forteller nervrologen Ann-Marie Chang.

Studien viser at søvnen ble utsatt mer rundt en time for iPad-brukere sammenlignet med de som leste en papirbok.

Mindre søvn = Farlig

Forskerne er spesielt bekymret for langtidsvirkningene søvnmangel over tid kan ha for spesielt barn og unge.

Chang sier til Huffington Post at hun mener du bør unngå å se på lysende skjermer på kvelden som om livet ditt avhenger av det - bokstavelig talt. Søvnmangel er satt i sammenheng med en rekke helseproblemer, inkludert diabetes og hjertesykdommer. I tillegg er kronisk mangel på søvnhormonet melatonin satt i sammenheng med økt risiko for kreft.

Det er spesielt det blå lyset som er problemet for søvnen. Bruker du en datamaskin eller en Android-enhet finnes det flere applikasjoner som forsøker å redusere det blå lyset fra skjermen, og dermed gjør bildet gulere. For iOS er det så vidt vi kan se ingen mulighet til dette.

Les mer på Side3:

 

Kommentarer (15)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen