(Bilde: Shutterstock)

Mobilbruk gjør at du må vente lenger på maten

Travel restaurant-eier ber kundene om å vise hensyn.

En ikke navngitt restaurant-eier i New York har skrevet et innlegg på Craigslist hvor vedkommende forteller om en noe oppsiktsvekkende observasjon. Det startet ifølge Ubergizmo  med at flere av gjestene klaget på lang ventetid, noe restaurant-eieren ikke kunne skjønne årsaken til. De hadde omtrent like mange gjester nå som for 10 år siden, og hadde dessuten flere servitører på jobb nå.

Derfor hyret restauranten inn et analysebyrå for å komme til bunns i saken. De fant et videoopptak fra et overvåkningskamera fra 1. juli 2004, og sammenlignet opptaket med et fra 3. juli 2014. 

Opptakene viste at gjestene definitivt brukte lenger tid ved bordet nå enn i 2004, og at årsaken til det var at de brukte mobiltelefonen sin.

13 min. ekstra per bestilling

Dette er på ingen måte en vitenskapelig «studie», men restauranten har angivelig sammenlignet 45 gjester fra hver av dagene, og notert seg noen forskjeller. For eksempel tok det angivelig åtte minutter i snitt for gjestene fra 2004 å se på menyen og bli klare til å bestille. Ti år senere brukte de hele 21 minutter.

Restauranten registrerte at flere av gjestene fra 2014 umiddelbart tok bilder eller sjekket noe på telefonen sin før de bestilte mat. Hele 7 av 45 gjester spurte servitørene om hjelp til å koble seg på det trådløse nettet før de i det hele tatt åpnet menyen. Flere av dem fortsatte å se på mobilen sin i stedet for å finne ut hva de ville spise også.

Halvparten av gjestene fra 2014 brukte i snitt tre minutter på å ta bilder fra måltidet. Et par gjester også ba om å få maten varmet opp igjen, etter – ifølge restauranten selv – å ha brukt så lang tid på bildene. 27 av 45 gjester ba også servitøren om å ta bilder av dem ved bordet.

– Vis hensyn!

Alt i alt brukte kundene 1 time og 5 minutter på restaurantbesøket i 2004, mens de i 2014 brukte 1 time og 55 minutter. For noen restauranter vil det kanskje bare være en fordel at gjestene blir lenge. Det er tydeligvis ikke tilfellet på denne travle restauranten, som helst ville foretrukket at det gikk litt smidigere for seg:

«Vi er takknemlig for alle som kommer inn i vår restaurant, og særlig fordi det finnes så mange restauranter å velge mellom her. Men kan dere være så snille å ta litt mer hensyn?» avslutter den anonyme restaurant-eieren i innlegget.

Hva synes du om å sjekke Twitter eller noe sånt på restaurant? Si din mening i forumet nederst på siden!

Restaurantkjede vil ha «teknologifrie tirsdager»:
Her må smarttelefonen bli liggende i lomma »

(Kilder: Craigslist via Ubergizmo)

Kommentarer (8)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen