Mobil reklame vokser

Mobilreklame forutsetter aktivt samtykke fra mottakerne, noe mange er uvillige til å gi. Men i aldersgruppen 20-35 år er interessen økende

– Mobilen kommer til å bli den kanskje viktigste mediekanalen de neste årene, sier Otto Narvestad i Carat Interactive til Dagens Næringsliv.

Merkevarer
Solo, Ringnes, CocaCola, Nike og andre merkevarer har aktivt prøvet ut mobilen som reklamekanal, med økende respons, men foreløpig er mobilreklame ubetydelig i den store sammenheng.

- Norske annonsører har kommet ganske kort når det gjelder mobilen som reklamekanal. Situasjonen minne rom annonsørenes stemoderlige forhold til internett i 1997, sier Hauk Landsmark i Aspiro til DN.

Innrømmer
Reklamebransjen innrømmer at den har hengt etter. – Annonsørene har vært trege, og også mediebyråene sliter med å tilpasse seg den nye hverdagen, til dels fordi deres forrentingsmodell premierer gamle medier, sier Erlend Stefansen i Virtual Garden, styreleder i bransjeorganisasjonen Kreativt Forum.

Virtual Garden har opprettet en egen avdeling for mobilreklame, Screenplay. Carat Interactive er også spesielt organisert for å drive mobilreklame.

Flaskekoder
Flere europeiske land har kommet lenger enn Norge. I Tyskland har CocaCola kjørt kampanjer med koder på 800 millioner flaskene som gir tilgang til mobilt innhold.

Pixars film ”De utrolige” ble i flere store europeiske land lansert med koder på McDonald-begere. Opp til 20 prosent av de unge i målgruppen brukte kodene til å få mobilt innhold med filmfigurene.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen