MMS-bruken øker

I løpet av det siste halvåret har det blitt tiltakende populært å sende bildemeldinger. Operatører både i USA og mange europeiske land har opplevd en god vekst i løpet av det siste halve året.

I USA har MMS-sendingen økt med 32 prosent siden februar, mens det i England, Frankrike og Tyskland har økt med mellom 16 og 20 prosent.

NetCom melder om en økning på 20 prosent hittil i år sammenliknet med i samme periode i fjor, mens Telenor har hatt en økning på 37 prosent.

- Vi er godt fornøyd med økningen, særlig ettersom vi har sluttet med gratiskampanjene vi hadde på MMS tidligere, sier informasjonssjef i Telenor Anders Krokan til Mobilen.no

Stor forskjell
Vi er allikevel ikke helt overbeviste om at nordmenn har trykket MMS tett nok til brystet.

NetCom har hatt en økning i antall sendte MMS-meldinger på 20 prosent, men snittet per bruker er fortsatt forsvinnende lite.

I første halvår i fjor sendte hver NetCom-kunde i snitt 1,5 MMS i måneden, mens tallene hittil i år er 1,8 MMS i måneden. Til sammenlikning sender hver kunde 100 SMS i måneden.

- Sammenliknet med antall tekstmeldinger er tallet forsvinnende lite, sier hun og konstaterer at MMS ikke er en like godt innarbeidet kommunikasjonsmetode som SMS, sier kommunikasjonsrådgiver i NetCom Nina Kersten Nilsen til Mobilen.no..

Bedre kvalitet
En undersøkelse utført at amerikanske M:Metrics anslår at brukere med gode mobilkamera og store skjermer er mer interesserte i å sende MMS-meldinger enn de som knipser dårlige bilder med mobilen.

Undersøkelsen viser at 44,3 prosent av mobilabonnentene med høyere enn 1,3 megapiksler sendte MMS-meldinger, mens det globale gjennomsnittet for alle med kameramobil som sender MMS ligger på 30,5 prosent.

Og ettersom terminalene blir bedre, øker både kvaliteten og lysten til å sende bildemeldinger til hverandre.

- Vi forventer høyere vekst når flere skifter ut mobiltelefonene sine, men det tar tid å skifte ut en hel terminalpark, sier Nilsen.

Feriehilsen på MMS
Telenor har merket særlig oppgang i juli sammenliknet med samme måned i fjor. Økningen på antall MMS sendt fra norske mobilabonnement på ferie i utlandet er stor, og Krokan tror dette skyldes at mange sender MMS i stedet for postkort når de er ute og reiser.

- Vi har aldri hatt så mange brukere av MMS som vi har hatt i juli, og det viser at det fortsatt er populært å sende hverandre bilder på mobilen, sier han.

Han støtter Nilsen i at MMS trolig vil bli mer populært ettersom kvaliteten på terminalene og mobilkameraene blir bedre, og tror at prisreduksjonen også gjør MMS mer attraktivt for folk.

Vi for vår del gleder oss til vi kan sende MMS-meldinger hvor mottakeren virkelig ser hvor vi er uten å måtte ta frem forstørrelsesglasset.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen