Hvis du ikke kommer på nett med Huawei-mobilen din, kan du heldigvis fikse problemet selv ganske lett. (Bilde: Kurt Lekanger, Tek.no)

Har du også mistet mobilnettet på Huawei-mobilen din?

Mange lesere har bedt oss om hjelp – her har du svaret.

Flere brukere har meldt om samme problem via Huaweis Facebook-sider.
Flere brukere har meldt om samme problem via Huaweis Facebook-sider.

Mange norske brukere av Huawei-telefoner har i det siste opplevd å plutselig ikke lenger komme på nett med mobiltelefonen. Vi har mottatt henvendelser fra flere av leserne våre om dette, og vi har også opplevd at mobildata har sluttet å fungere på to Huawei Mate S-enheter i Tek-redaksjonen og i vår salgsavdeling.

Også på Huawei Norges Facebook-side er det flere brukere som melder om problemet, som ser ut til å ha oppstått etter en oppdatering. Alle tilfellene vi har vært borti gjelder også Telenor-abonnementer.

Heldigvis er det lett å fikse Huawei-telefoner som ikke kommer på nett.

Slik fikser du problemet

Med jevne mellomrom mottar mobiltelefonene nye såkalte operatørinnstillinger. Det som antageligvis har skjedd, er at Huawei-mobilene har mottatt feil operatørinnstillinger.

Felles for de telefonene vi i Tek-redaksjonen har kikket nærmere på, er at telefonen er utstyrt med to operatørinnstillinger – en for Ventelo og en for Telenor. På de telefonene som ikke kommer på nett er Ventelo valgt som operatør i stedet for Telenor. Slik fikser du det:

Sørg for at riktig operatør er valgt som APN.
Sørg for at riktig operatør er valgt som APN.
  • Gå til Innstillinger ved å trekke ned varslingsfeltet fra toppen av skjermen og trykke tannhjulet
  • Trykk Se mer -> Mobilnett -> Navn på aksesspunkt
  • I skjermbildet som nå dukker opp vil det være ett eller flere såkalte APN-er («Access Point Name»). Sørg for at Telenor er valgt (eventuelt om du har en annen operatør – men såvidt vi vet gjelder dette problemet bare Telenor-abonnenter med Huawei-mobiler).

Har du en APN som heter Ventelo, kan du også trykke på dette og deretter slette APN-et. Det er ikke helt nødvendig, men kan muligens redusere risikoen for at feil APN blir valgt igjen senere.

Vi har vært i kontakt med Huawei, som holder på å sjekke opp hva problemet skyldes. Saken oppdateres når vi har hørt fra dem.

Har du hatt problemer med at Huawei-mobiler plutselig ikke kommer på nett? Da vil vi gjerne høre fra deg i kommentarfeltet under. Gjerne med informasjon om hva slags telefon og abonnement du har. 

Kommentarer (17)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen