Mister du dette kan det bli dyrt

Det er ganske billig å bruke mobilen i Norge sammenlignet med andre land. Når det er sagt tar enkelte operatører seg godt betalt for tjenester som kanskje burde vært gratis - eller vært rimeligere.

Alle norske mobiloperatører har gebyrer av ymse slag, og det kan for noen av dem utgjøre en nokså lukrativ inntektskilde.

Selv om du er fornøyd med mobiloperatøren din er det ingen vits å sløse bort dine hardt tjente penger på unødige gebyrer. Vi har undersøkt hva de største norske operatørene tar seg betalt for utover de vanlige abonnementskostnadene.

Nytt SIM-kort
Du er avhengig av et SIM-kort for å bruke mobiltelefonen din, og det er operatøren som gir deg dette når du blir kunde. Hvis SIM-kortet blir ødelagt, eller du for eksempel mister mobilen din, må det erstattes med et nytt. Det kan bli en dyr opplevelse.

NetCom-kunder må betale 250 kroner i gebyr for å få tilsendt et nytt SIM-kort, og Ludo Mobil tar 199 kroner. Merkelig nok tilbyr Ludo Mobil gratis micro-SIM-kort, som kun passer i iPhone og iPad, mens et vanlig SIM-kort altså koster 199 kroner.

Chess tar i utgangspunktet 200 kroner i gebyr, men ikke hvis det gjelder tyveri av mobilen.

Er du kunde hos Telenor eller Tele2 får du imidlertid nytt SIM-kort gratis tilsendt i posten.

Gjenåpningsgebyr
Hvis du er for sent ute med å betale mobilregningen din, kan abonnementet ditt bli sperret. Det er også noe som kan koste deg dyrt i form av et gjenåpningsgebyr. Det er også noe som vil koste deg. Mange operatører krever et solid gebyr for å gjenåpne abonnementet, med unntak av Telenor.  

Hos One Call koster gjenåpning av abonnementet for eksempel 199 kroner. Hos NetCom og Chess er gebyret på 250 kroner, mens Tele2-kunder må ut med hele 300 kroner for å kunne bruke abonnementet sitt igjen.

Chess og One Call, samt Telenor, tilbyr imidlertid gratis betalingsutsettelse hvis du ringer kundeservice før forfall, og da kan du lettere unngå et eventuelt gjenåpningsgebyr.

Best og verst i klassen
I kjølvannet av denne undersøkelsen sitter vi igjen med et veldig godt inntrykk av Telenor.  Operatøren er kanskje ikke billigst på ringeminutter og SMS, men når det gjelder fakturagebyrer er de desidert best i klassen. Du får gratis betalingsutsettelse og avdragsordning etter avtale, gratis SIM-kort, og gratis gjenåpning av sperret abonnement. De tilbyr også eFaktura slik at du ikke trenger å betale 35 kroner for papirfaktura.

Verken NetCom, Chess, Tele2, One Call eller Ludo Mobil kan skryte av å yte god service i form av lave fakturagebyrer. NetCom har stabilt høye gebyrer på det meste, mens de andre operatørene kommer dårlig ut på ett eller flere punkter.

Talkmores gebyrer virker derimot ganske rettferdige.

Kundetilfredshet
Fakturagebyrene er neppe avgjørende når du velger operatør, men det kan ha en viss betydning for din kundetilfredshet. Hvis du må betale inntill 250 kroner for utsending av et nytt SIM-kort - en masseprodusert plastbrikke med minimale produksjonskostnader - kan det virke surt. Får du SI

Det kan lønne seg å være bevisst på hvilke fakturagebyrer som gjelder hos din operatør.


Tjeneste:

Verstinggebyr:

Papirfaktura

39 kroner (One Call, NetCom, Tele2)

Betalingsutsettelse

50 kroner (Tele2, NetCom)

Spesifisert faktura

15 kroner +30 kroner i aktiveringsgebyr (Ludo)

Purregebyr

60 kroner (Tele2, Netcom)

Nytt SIM-kort

250 kroner (Netcom)

Gjenåpning ved manglende betaling

300 kroner (Tele2)


Sjekk gebyrene til din operatør:
 

 

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen