Test
Mios Moov-serie får deg fra A til B. (Bilde: Einar Eriksen)

Mio Moov 330 og 370

Spesifikasjoner

Skjerm: LCD, trykkfølsom. 4,3 tommer, 480 x 272 piksler
Lagringsplass: 2 GB for innebygde kart, 64 MB for brukeren, støtte for SD minnekort
Inn-/utganger: Mini-USB
Dimensjoner: 13 x 7,8 x 1,8 cm, 170 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII, 20 kanaler

TMC: Ja (Moov 370)
Medfølgende kart: Vest-Europa (22 land)
Kartleverandør: Tele Atlas
Pris: 1400 / 2200 kroner (Moov 330 / 370)

Spesifikasjoner

Skjerm: LCD, trykkfølsom. 4,3 tommer, 480 x 272 piksler
Lagringsplass: 2 GB for innebygde kart, 64 MB for brukeren, støtte for SD minnekort
Inn-/utganger: Mini-USB
Dimensjoner: 13 x 7,8 x 1,8 cm, 170 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII, 20 kanaler

TMC: Ja (Moov 370)
Medfølgende kart: Vest-Europa (22 land)
Kartleverandør: Tele Atlas
Pris: 1400 / 2200 kroner (Moov 330 / 370)

Det er utvilsomt mange som har tenkt seg på bilferie i sommer, enten det bare er til nærmeste storby eller du skal doble bilens tripteller nedover europeiske motorveier. Uansett er GPS et genialt hjelpemiddel.

Mio har i den siste tiden kuttet prisene og skal ha gjort GPS-ene enklere i bruk, i håp om å bli markedsledende.

Moov 330 og 370 gjør ikke skam på interiøret i bilen din.
Moov 330 og 370 gjør ikke skam på interiøret i bilen din. (Alle foto: Einar Eriksen)

Vi har testet to av Mios råeste GPS-er, Moov 330 og toppmodellen Moov 370. De to GPS-ene er identiske på nesten alle måter, men Moov 370 kan brukes som håndfri når du kobler til mobilen din og har medfølgende TMC-antenne som gir deg trafikkinformasjon rett på GPS-en. Begge har kart over 22 land i Vest-Europa.

Et sugekoppfeste sørger for å holde GPS-en godt plantet i frontruta.
Et sugekoppfeste sørger for å holde GPS-en godt plantet i frontruta.

Monteres på 1-2-3

Naturligvis følger det med alt du trenger for å montere Moov 330 og 370 i frontruta. Et sugekoppfeste og en ledning til sigarettennerkontakten er alt du trenger å sette opp før du er igang.

Vi liker stativet som følger med de to nye GPS-ene. Her plugges ladeledningen fast i selve stativet, i stedet for i GPS-en, slik at det er lett å dra ut GPS-en for å oppbevare den trygt og ute av syne for potensielle innbruddstyver når du forlater bilen.

Når du starter GPS-en for første gang, får du gjort de grunnleggende innstillingene, og en rask gjennomgang av funksjonene.

Skjermen er stor, og gir god oversikt.
Skjermen er stor, og gir god oversikt.

Stor skjerm

Både Moov 330 og 370 har fått 4,3-tommers skjermer, noe som er blant de største som fins i dag i vanlige frittstående GPS-er. Dette gir god oversikt. Rundt skjermen er det en ramme i svart og med en børstet overflate, og GPS-en er forøvrig laget i plastikk. Vi har lite å utsette på utseendet, selv om GPS-ene føles ganske billige. Du får ikke den samme kvalitetsfølelsen som med Tomtoms toppmodeller eller Harman Kardon GPS-810, men så koster Mios modeller også en hel del mindre.

Moov 330 og 370 har også én stor feil når det gjelder design. Bryteren på toppen av GPS-en har nemlig tre nivåer – av, på og reset. Når du skal slå av GPS-en er det altfor lett å dra bryteren for langt, og da mister du informasjon fra GPS-ens tripteller som viser maksimalfart, gjennomsnittsfart, distanse og mye annet nyttig. I tillegg må du velge språket på nytt. Heldigvis slettes ikke lagrede favoritter eller listen over de destinasjonene du nylig har navigert til.

Litt plagsomt er det også at du i det hele tatt trenger å bruke denne bryteren. Enkelte andre GPS-produsenter sørger for at GPS-en automatisk slår seg av så snart strømtilførselen slutter, slik at du kan gå ut av bilen uten at batteriet tømmes. Moov 330 og 370 setter seg først i ventemodus etter lang tid uten strøm.

Rask posisjonsfiks

Mios nye Moov-GPS-er har fått det som kalles SIRF instant fix, som gjør at posisjonen din søkes opp raskere. Både når du kommer ut av tunneler og når du slår på GPS-en er Moov 330 og 370 lynrask å finne posisjonen din. Mottakeren er også kraftig, slik at posisjonen ikke forsvinner i trange gater eller mellom høye bygninger.

Hovedmenyen er litt vel innholdsrik.
Hovedmenyen er litt vel innholdsrik.

Menyene til Moov 330 og 370 er ikke fullt så oversiktlige som hos mange av konkurrentene. I Tomtoms GPS-er er det vanlig å få tre valg i selve hovedmenyen, og også andre GPS-produsenter har menyer som begynner med få valg. I Mios Moov-serie får du ikke mindre enn seks valg i den første skjermen, samt mulighet for å bla til enda to sider med like mange valg. Det gjør at GPS-en krever mer konsentrasjon av sjåføren.

Et qwerty-tastatur gjør det lett å taste inn adresser.
Et qwerty-tastatur gjør det lett å taste inn adresser.

Å sette opp en rute er enkelt. Når du skal taste inn en adresse får du opp et fullt qwerty-tastatur, slik du er vant med fra PC-en. Hver gang du trykker på en bokstav, uttaler GPS-en bokstaven. Dermed hører du når du trykker feil, og GPS-skjermen krever ikke lenger så mye oppmerksomhet.

Du kan velge mellom å navigere til en forhåndssatt hjemmeadresse, et sted i favorittlisten, et sted du nylig har navigert til, en adresse (by, postnummer, gateadresse eller veikryss) eller et interessepunkt. Dersom du velger interessepunkter (POI-søk) må du av en eller annen grunn velge land først. Dette er veldig tungvint i og med at du som oftest ønsker å finne et interessepunkt i nærheten av der du er.

Du kan få interessepunktene sortert etter hva som ligger nærmest der du er.
Du kan få interessepunktene sortert etter hva som ligger nærmest der du er.

Det finnes imidlertid et lite triks som gjør det hele enklere. Dersom du trykker et sted på kartet mens du navigerer, kan du velge å navigere til interessepunkter som er nært det aktuelle punktet du trykket på. Dernest velger du mellom parkering, bensinstasjon, flyplass, minibank eller lignende, og du får interessepunktene sortert etter hvilke som ligger nærmest. Dette er svært nyttig når du er i en ukjent storby, og det er litt kjedelig at du må vite om dette trikset for å finne de nærmeste interessepunktene. Interessepunktslisten er også fyldig og god, og det bør ikke by på problemer å finne parkeringsplasser eller annet i nærheten av der du er.

Det er litt synd at GPS-en regner hva som er nærmest i luftlinje. Dermed kan det tenkes at du ikke kommer helt til bensinstasjonen som bare er en kilometer unna, rett over fjorden, før du har tom tank.

I hovedmenyen finner du også ikoner for drivstoff, parkering og mat. Dette gjør det enkelt å finne frem til nærmeste bensinstasjon, da interessepunktene også her sorteres etter hva som ligger nærmest. I tillegg får du opp hvilken himmelretning de forskjellige ligger i, slik at du ikke velger de bensinstasjonene som ligger bak deg.

Det er også noen andre småting du må lære det med Mio Moov, som gjør det litt mer nødvendig å sette deg inn i GPS-en enn hos konkurrentene. Når du for eksempel skal avbryte navigeringen, finner du for eksempel ikke noe eget menyvalg for dette, men du må trykke på krysset i navigeringsskjermen.

Kartene gir god oversikt.
Kartene gir god oversikt.

Oversiktlig og greit

Noe av det første vi legger merke til når vi bruker Moov 330 og 370, er at kartene er oversiktlige og gode. Når du er i storbyen setter du spesielt stor pris på at alle enveiskjørte veiene markeres med en pil, slik at du lett kan se hvilke veier du har å velge mellom. Dersom du lurer på hva en gate heter, er det bare å trykke på skjermen for å få opp den eksakte gateadressen. Dernest kan du navigere til adressen, sette den som mellomstopp på kjøreruten din, lagre den i favorittlisten eller unngå det aktuelle området. Veldig praktisk.

Når du har satt opp en rute, er både stemmeanvisningene og anvisningene på skjermen tydelige og lette å følge. Tomtoms nyeste toppmodeller (Go 930 eller 730) gir imidlertid en bedre oversikt over hvilket kjørefelt du skal velge.

Mio-GPS-ene sørger for å få deg frem til bestemmelsesstedet på raskest mulig måte, men akkurat her leverer nok Tomtom bedre med sin IQ routes-teknologi som måler gjennomsnittshastigheten gjennom alle døgners tider og tar dermed hensyn til mer enn akkurat fartsgrensen. Moov 330 og 370 stoler på sin side på at du holder fartsgrensen nøyaktig når den viser hvilken rute somKartet er oversiktlig og greit. (Alle foto: Einar Eriksen) er raskest.

I storbyene får du god oversikt.

Tar du en avstikker fra den beregnede ruten, er dette ikke noe problem. Moov-GPS-ene kalkulerer bare ny rute og forsetter navigeringen uten at du trenger å gjøre noe.

3D-visningen i Mios Moov-serie fungerer greit. Her zoomes det godt ut så snart du får bilen opp i fart, og så zoomes det nærmere bilen din igjen så snart du slakker ned farta. Du kan velge hvor langt GPS-en skal zoome ut, men vi kunne likevel ønsket at den kunne zoome enda litt lenger inn uten at vi slakket ned farta altfor mye. Vi har jo ikke lyst å stoppe bilen totalt bare for å ta en sving. Så lenge det ikke illustreres en altfor avansert manøver krever det likevel ikke altfor mye stirring på skjermen for å forstå hvor du skal svinge.

Kartene ser ikke så aller verst ut, og har blitt oppdatert i utseende fra tidligere. Men vi synes ærlig talt at kartene i eldre Mio-GPS-er ser enda bedre ut og gir like god oversikt. De nye kartene gir oss en følelse av å navigere rundt i Andeby, da de ser litt mer tegneserie-aktig ut enn de du finner i eldre modeller.

Når du kjører i tunneler, beregner Mios nye GPS-er hvor du befinner deg ut ifra gjeldende fartsgrense, og gir deg anvisninger også når du er inne i fjellet uten GPS-dekning.

Trafikkinformasjon rett på skjermen

Moov 370 har innebygget TMC-støtte og medfølgende antenne til dette, noe som mangler i 330. Det betyr at du kan få trafikkinformasjon som gjelder der du befinner deg og for den ruten du har tastet inn. Dessverre har vi ikke fått støtte for TMC i Norge ennå.

Begge GPS-ene har fått fotoboksvarsling, og du blir varslet i god tid før du kommer til fotoboksene. Dersom du kjører for fort blir du ekstra godt varslet ved at det kommer opp et skilt som viser fartsgrensa på skjermen samt en lyd som signaliserer at du bør løfte høyrefoten et hakk eller to.

Ekstrafunksjoner

Begge de nye GPS-ene har fått et eget bildegalleri, der du kan se på feriebildene dine på den store skjermen. GPS-ene støtter minnekort av typen SD, i likhet med de fleste digitalkameraer. Dermed er det bare å flytte over minnekortet for å se bildene på "storskjerm". Du kan også bruke minnekort fra mobiler som har Micro-SD-minnekort, men da må du huske å ta med deg overgangen til SD-standarden.

I tillegg gir Moov-serien mulighet for å koble seg til mobilen for å bruke mobilnettet til å laste ned kartoppdateringer. Det gjør at du slipper å koble GPS-en til PC-en.

Moov 370 har også mulighet for å bruke GPS-en som håndfri til mobilen, noe du ikke kan med Moov 330. Du kan trykke inn mobilnummer rett på skjermen, og i tillegg kan du importere hele telefonboken fra mobilen. Når noen ringer, ser du hvem det er rett på GPS-skjermen, og kan både ta telefonen og føre samtaler mens mobilen ligger godt bevart i lomma.

Lydkvaliteten er noe av det bedre vi har vært borti i en GPS, og både du og mottakeren hører hverandre krystallklart. Lyden er imidlertid litt skarp hos motparten, men det er vanlig uansett håndfriløsning som bruker Bluetooth-teknologien.

Det som er enda mer genialt, er at du i tillegg kan koble til en trådløs håndfri samtidig som mobilen er tilkoblet GPS-en. På den måten kan du både bruke GPS-en til å ringe eller se hvem som ringer og bruke en skikkelig håndfri til å snakke i.

Dessverre støtter ikke Moov 370 skriving og lesing av tekstmeldinger på skjermen. Dette er selvsagt ikke noe du bør gjøre mens du kjører, men det kunne likevel være en grei mulighet å ha når du står i et lyskryss eller i fergekøen.

En annen ekstrafunksjon som kan være greit å nevne, er loggføringen av tripptelleren. Ved hjelp av denne kan du enkelt føre opp den kjøringen du gjør eksempelvis i jobbsammenheng, og bruke GPS-en som en kjørebok.

Konklusjon

Alt i alt får Mios nye GPS deg fra A til B vel så bra som de fleste andre GPS-er. Men ingen av Mios nye toppmodeller kan måle seg med andre toppmodeller fra Tomtom, Garmin, Harman Kardon eller Panasonic. Til gjengjeld er Mios alternativer svært billige.

Trenger du en GPS for å navigere, er disse to GPS-ene i Mios nye Moov-serie gode alternativer. De har en fyldig liste med interessepunkter og har gode kart som er lette å følge.

Hvilke av de to GPS-ene du bør velge, er imidlertid et vanskelig spørsmål. Moov 330 har fått en hyggelig prislapp på 1400 kroner, men dersom du vil ha en håndfri og styring av mobilen med på kjøpet må du legge til 800 kroner for å velge Moov 370.

Toppmodellen er i tillegg klargjort for å få trafikkmeldinger rett på GPS-en, noe som blir mulig så snart TMC-teknologien kommer til Norge. Dersom du vil være litt fremtidsrettet kan det være greit å slenge noen hundrelapper ekstra på bordet for Moov 370 som har TMC-mottaker.

Om du bare skal fra A til B fungerer begge GPS-ene helt greit. Og med en prislapp på 1400 kroner for Moov 330 er det absolutt et greit alternativ. Men til 1400 kroner får du også en Garmin Nüvi 250w som vi mener er hakket mer brukervennlig.

Dersom du vil ha flere funksjoner, finnes det selvsagt alternativer. I så tilfelle anbefaler vi deg å ta en kikk på for eksempel TomTom Go 930 eller 730, Harman Kardon GPS 810 eller Panasonic GP50.

Mio Moov 330

Mio Moov 370

Mio Moov 330   Les mer »

Mio Moov 370   Les mer »

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen