Mindre risiko for å bli lurt av dyre innholdstjenester

Forbrukerombudet har fått gjennomslag for strengere krav til mobiloperatørene.

Er du en av de mange som har trodd du har bestilt en ny ringetone til mobilen, for så å ende opp med en dyr abonnementsavtale på ringetoner til flere hundre kroner? Eller har du blitt fakturert for høye beløp etter å ha sendt SMS-er for å svare på konkurranser?

Forbrukerombudet har lenge kjempet for å få mobiloperatørene til å gi brukerne større sikkerhet ved kjøp av mobile innholdstjenester. Nå har de fått gjennomslag for sitt krav.

Fra nå av må innholdsleverandørene sende ut en SMS som opplyser om at du er i ferd med å inngå en abonnementsavtale, og du må selv bekrefte med en SMS tilbake før du blir bundet av avtalen.

Forbrukerombud Gry Nergård.
Forbrukerombud Gry Nergård.

– Jeg er glad for at vi nå er enige om at det er behov for større sikkerhet rundt disse avtalene for å hindre at forbrukerne blir lurt inn i dyre abonnementstjenester, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Mange føler seg lurt

Forbrukerombudet skriver i en pressemelding at de gjennom flere år har mottatt svært mange henvendelser fra forbrukere som opplever å ha blitt lurt inn i abonnementstjenester til mobilen.

"Mange forbrukere har blitt fakturert for langt mer enn den ene SMS-en de trodde de måtte betale for å sende inn svar i sudoku-konkurransen eller i håp om å vinne en ipad i en konkurranse på nett. I realiteten har forbrukeren inngått en abonnementstjeneste som gjør at telefonregningen vil fortsette å stige til han selv sender ”stopp”-melding.", skriver Forbrukerombudet på sine sider.

Tulletelefonen ble dømt

Flere av sakene hvor sikkerheten har vært for dårlig har blitt brakt inn for Markedsrådet av Forbrukerombudet. I den siste saken fattet Markedsrådet tidligere i år et vedtak om at selskapet bak tjenesten "Tulletelefonen.no" måtte betale 650 000 kroner i overtredelsesgebyr for å ha sendt 2300 norske forbrukere tilsammen 11 000 SMS-er.

Operatørenes endring av praksis er et ledd i langvarige forhandlinger mellom Forbrukerombudet og mobilbransjen.

– "Dobbel opt-in” er et viktig steg på veien mot en bedre balanse i forholdet mellom rettigheter og plikter til forbrukerne og mobiloperatørene. Vi er imidlertid ikke i mål ennå, og vil prioritere å arbeide for bedre rettigheter for mobilbrukerne også i 2013, sier Nergård.

Les også: – Du risikerer å betale for noe du ikke har kjøpt

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen