Administrerende direktør i Microsoft Norge, Hege Skryseth (Bilde: Thomas N. Witsø-Bjølmer, Nettavisen.no )

Microsoft ut av tåken (og inn i skyen)

Tiden som monopolist og lisensselger er over for Microsoft.

  • Kommentarer (30)

– Tenk deg; nesten 50 prosent av all produksjonsvekst kommer som følge av teknologi. Nå er det viktigere enn noen gang å ha innsikt, sier administrerende direktør i Microsoft Norge, Hege Skryseth, til NA24.

Akkurat da de fleste trodde tiden hadde løpt fra gamle Microsoft, slår mastodonten nå tilbake – med masse ny teknologi i stridssekken: Først og fremst en rekke nye løsninger for smb-bedrifter, nytt og helt annerledes operativsystem, ny smarttelefon og ny leserbretteknologi.

Samtidig mener mange det nå er briste eller bære for selskapet – som de senere årene har fått mer enn juling av Apple, Google og andre mer innovative selskaper.

Ti år gammelt operativsystem
Microsoft har de siste årene brukt enorme utviklingsressurser for å skape gode løsninger for små- og mellomstore bedrifter. Likevel bruker for eksempel 60 prosent av norske selskaper fortsatt operativsystemet XP, som er ti år gammelt.

– Det er som om du skulle brukt en ti år gammel mobiltelefon. Hvor nyttig er den i dag? sier Windows-direktør John Henrik Andersen.

XP og annen utdatert teknologi benyttes fortsatt blant annet fordi bedrifter har kjøpt lisens på det – slik man gjorde «før i tiden». Men nå er det nye tider. Nå er det online den gamle lisensselger Microsoft skal gjøre det virkelig bra – i nettskyen.

Nettskyen er en slags nettbutikk, hvor du kjøper det du trenger akkurat nå – både programvare og serverkapasitet. På jobben har du bare skjerm, tastatur og mus – resten får du gjennom en ledning i veggen.

– Vi kaller det hyllevare-it. Dette innebærer at bedrifter kan spare seg store investeringer, og heller leie det de til en hver tid trenger, sier produktsjef Jonas Normann.

I skyen ligger alle produkter, og brukeren benytter bare de han ønsker, når han ønsker dem. For eksempel kan man leie Office 365 i én måned – til 42 kroner. Har du en periode i året hvor du hyrer inn flere folk til for eksempel en kampanje, leier du bare flere versjoner for den aktuelle perioden. Og sier opp når kampanjen er over.

Trenger server i ti minutter
Tilsvarende er det på serverkapasitet.

– Et eksempel er Birkebeinerrennet. Der trenger de enorm serverkapasitet i ti minutter – akkurat når påmeldingen åpner. Etter ti minutter er rennet fulltegnet, og det er ett år til neste gang. Det sier seg selv at det ikke lønner seg å kjøpe inn denne serverkapasiteten permanent, sier Normann.

Ifølge ham er dette fremtidens måte å levere IT på.

– Dette kommer til å adopteres av alle over tid. Om fem til ti år er denne type levering av IT helt mainstream, sier han.

Store serverbanker
Fordi norsk næringsliv er tett befolket med smb-bedrifter – som er mest aktuelle for hyllevare-IT – følger Microsoft sentralt ekstra godt med på hva som skjer i Norge.

– Microsoft har den fordelen at vi er store, og sånn sett ikke trenger å tjene penger på dette fra dag én, sier Normann.

Selskapet har etablert gigantiske serverbanker i Irland og Nederland – hvor programvare og lagringskapasitet ligger montert i konteinere.

Satser på tre «c»-er
– Skyen, eller «cloud computing» som det heter på engelsk, er en av tre «c»-er vi fokuserer på i Microsoft, forteller Skryseth.

De to andre er 'calibration' (kommunikasjonsløsninger) og 'consumerized it' (konsumentstyrt frihet til å velge).

– Når det gjelder kommunikasjon, har vi fått utført et stor undersøkelse som viser at gjennomsnittsmedarbeideren bruker én av fem dager i arbeidsuken på å sende mail. Samt én dag på å søke etter opplysninger. 40 prosent av arbeidstiden, med andre ord. Det er mye. På dette området ønsker vi å være med på å effektivisere gjennom bedre kommunikasjonsløsninger og mer integrerte tjenester.

Den tredje «c»-en, consumerized IT, handler om hvordan arbeidstakere nå i større grad påvirker valg av utstyr på kontoret. Noen vil ha Mac mens andre vil ha Dell. Noen har Nokia-telefon, mens andre bruker HTC.

Hemmeligheten er å få alt til å fungere opp mot bedriftens systemer.

«Mango, sweeter than Apple»
Microsoft kommer også med en rekke nye produkter den nærmeste tiden.

Mest spenning er det knyttet til det nye operativsystemet Windows 8 – som er spekket med nyheter. Microsoft har holdt kortene tett til brystet – også om lanseringsdatoen. Unntaket er denne videoen:

Les mer om systemet her: Slik blir Windows 8

I høst kommer også den nye «Windows»-telefonen – en oppgradert versjon av utgaven som har vært til salgs i USA så langt.

Den nye versjonen har fått kallenavnet «Mango» – fordi mango er «sweeter than Apple». Apple produserer som kjent iPhone...

Microsoft har inngått et samarbeid med en annen litt akterutseilt gigant, nemlig Nokia, om den nye smarttelefonen. Brukergrensesnittet blir veldig likt det som kommer i Windows 8.

– Dette er et viktig område. I hele verden er det fem milliarder mobilbrukere. Det er flere som har mobil enn bankkort, sier Skryseth. Og legger til:

– Vi SKAL vinne med den nye telefonen.

Kommentarer (30)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen