Microsoft løfter søk til skyene?

Microsoft har det siste året jobbet hardt for å satse større på nett enn tidligere. Blant annet har de lagt mye vekt på å utvikle og utvide sine Windoews Live-produkter. Nå kan det se ut som deres søketjeneste får en helt ny utforming.

Kjøpt domenet kumo.com
Google og også Yahoo har lenge hatt langt mer populære søketjenester enn Microsoft på nett og Microsoft har forstått at dette området er noe de bør satse hardere på. Ryktene påstår at satsningen nå har fått et navn - Kumo.

Ifølge nettsiden Liveside.net har nemlig Microsoft kapret domenet kumo.com og bruker denne som en intern testside. Trolig er siden en testversjon for ny søketjeneste som vil lanseres i starten av 2009 ifølge Liveside. Siden er per dags dato ikke tilgjengelig for andre enn personer internt hos Microsoft, men ved å gå inn på din startmeny i windows og kjøre kommandoen "CMD", og deretter skrive inn "tracert kumo.com" kan du selv se at siden benyttes internt av Microsoft.

Ønsket seg Yahoos søketjeneste
Tidligere i år forsøkte Microsoft å kjøpe opp Yahoo og spesielt deres søketjeneste. Yahoo har så langt avvist Microsofts tilnærminger og det har nok fått Microsoft til å måtte tenke i nye baner.

Da er utvilsomt en navneendring på sin plass. Windows Live Search er ikke det enkleste å markedsføre. Da vil trolig "Kumo", som betyr "sky" på japansk, være langt enklere å ta i bruk. Det er samtidig ikke gitt at en navneendring alene vil kunne løfte Microsoft sin søketjeneste til nye høyder. Brukervennligheten og funksjoner i tjenesten blir utvilsomt også bli viktig om Microsoft skal komme seg hardere inn i dette markedet.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen