Microsoft innrømmer problemer med Xbox

Kunder over hele verden har opplevd at deres Xbox 360 har sluttet å fungere.

Problemet har fått navnet "Red ring of death" syndromet på grunn av en rød blinkende sirkel rundt power-knappen.

Microsoft innrømmer nå at deres konsoll har problemer med hardwaren og sier de vil betale alle reparasjoner.

Les også:
Reparatører nekter å ta inn Xbox

Maskinen kortslutter
Det er etter massiv kritikk på nett og i media at Microsoft nå innrømmer problemene. Tidligere har de benektet at det var en spesiell feil på deres maskiner. Uavhengige reparatører mener derimot at Microsoft har festet for mange komponenter til hovedkortet. Maskinen kortslutter da når den blir overopphetet.

Problemet finnes også i Norge, hos Elkjøp mener de likevel at det ikke er veldig stort problem her i lander.

- Vi har ikke merket noen spesiell økning i antallet Xbox-er som kommer inn til vår returavdeling, sier salgsansvarlig hos Elkjøp Thomas Hegelund.

Norske kunder har likevel opplevd å vente over åtte uker på å få erstattet sin maskin, og det sies at opptil 30 prosent av alle maskiner blir rammet av feilen.

Beklager
I tillegg til å ta det økonomiske ansvaret forlenger Microsoft garantien på konsollen til tre år.

- Flesteparten av våre Xbox 360 kunder er meget fornøyd med sin konsoll. Men dette problemet har skapt frustrasjon for noen av våre kunder og det beklager vi på det sterkeste, sier Robbie Bach, ansvarlig for Microsoft ifølge Times Online

Microsoft sier de har rettet opp i feilen i nye konsoller.

Fem års garanti
Selv om Microsoft nå forlenger garantien, så har norske forbrukere uansett fem års reklamasjonsrett på sine konsoller.

- En spillkonsoll som Xbox 360 må forventes å vare i mer enn to år, og dermed har forbrukeren fem års reklamasjonsrett gjennom Forbrukerkjøpsloven, sier rådgiver Jarle Vinje i Forbrukerrådet til Nettavisens Spillmagasin.

Detaljisten ansvarlig
På tross av at Microsoft nå sier de vil betale reparasjonene, så er det utsalgsstedet som har ansvaret overnfor kundene i Norge. Hos Elkjøp bekreftes dette, og de ber kunder som opplever problemer med sin Xbox levere maskinen i butikken der de kjøpte den.

Utsalgsstedet har også ansvaret for å gi kunden en utlånsmaskin om problemet tar over en uke å løse.

Ifølge Nettavisen betyr dette at du har krav på en utlånsmaskin med det samme du leverer din konsoll om det forventes å ta mer enn syv dager å reparere din gamle.

Butikken selv får deretter ta opp problemet med Microsoft.

Les mer om dine rettigheter ved problemer med Xbox 360 på Nettavisens Spillmagasin.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen