Microsoft jobber med Google Glass-konkurrent, ifølge Wall Street Journal. (Illustrasjonsfoto/montasje - bildet viser Google Glass) (Bilde: Shutterstock 140433580 )

– Microsoft tester Google Glass-konkurrent 

Skal ha utviklet de første smartbrille-prototypene.

Det er lenge siden de første ryktene om smartbriller fra Microsoft dukket opp, men nå kan også Wall Street Journal melde at Microsoft skal ha startet testing av det som kan bli en konkurrent til Google Glass. 

Markedet for såkalte «wearable devices» – dingser du har på deg – forventes å nå 485 millioner enheter innen 2018, ifølge analyseselskapet ABI Research. Dette er et marked som fortsatt i stor grad preges av prøving og feiling, og blant annet Sony og Samsung har lansert smartklokker som fungerer som et tillegg til mobiltelefonen.

Les også: – Samsungs smartklokke er fortsatt på eksperimentstadiet

Samsung lanserte sin smartklokke, Galaxy Gear, i høst.
Samsung lanserte sin smartklokke, Galaxy Gear, i høst. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Amobil.no

Det er en person som skal ha kjennskap til Microsofts smartbrille-prosjekt som forteller til Wall Street Journal at Microsoft har bedt en rekke asiatiske produsenter av elektroniske komponenter om å levere kameraer og andre komponenter til Microsoft. Komponentene skal brukes i prototyper på elektroniske briller. Personen sier imidlertid til avisen at det ikke finnes noen garantier for at brillene noen gang kommer til å bli masseprodusert.

– Microsoft er fast bestemt på å ta ledelsen innenfor maskinvareproduksjon for å forsikre seg om at de ikke misser noen muligheter i markedet for «wearable devices», sier Wall Street Journals kilde.

Høyere marginer

Også Intel ser muligheter i markedet for ha-på-teknologi, og investerte nylig penger i Recon Instruments, et selskap som produser briller med innebygget skjerm – beregnet på sportsmarkedet. 

Intel har investert i Recon Instruments, som lager elektroniske smartbriller for sportsmarkedet.
Intel har investert i Recon Instruments, som lager elektroniske smartbriller for sportsmarkedet.Foto: Recon Instruments / montasje

– Wearable computing er en stort fenomen i sterk vekst, som endrer hvordan vi bruker og interagerer med informasjon», skriver Mike Bell i Intels New Devices-avdeling i en pressemelding

Analytikere tror denne typen produkter kan være en kjærkommen mulighet for produsentene til å få ut produkter med høyere marginer enn det de gjerne har på dagens produkter, hvor sterk konkurranse har drevet ned prisene.

– Trenden med «wearable»-produkter har potensiale for å øke dagens små marginer på forbrukerteknologi ved å gjøre det mulig for produsentene å prise produktene sine på nivåer som vanligvis har vært forbeholdt moteprodukter, sier analytiker Jenny Lai i HSBC til Wall Street Journal.

Les også: – HTC jobber med smartklokke med kamera 

(Kilde: Wall Street Journal, The Verge)

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen