(Bilde: Istockphoto/12421954)

Microsoft lanserer personvern-kampanje

Vil hjelpe bekymrede Internett-brukere.

Personvern er noe som opptar mange brukere av nettbutikker og sosiale medier, og stadig meldes det om datainnbrudd og passordlekkasjer. Nå tar selveste Microsoft nye steg for å bistå aktive Internett-surfere.

Selskapet har nemlig lansert en ny opplysningskampanje som tar sikte på å øke folks kunnskap og bevissthet omkring personvern på Internett.

Informasjon og spørreundersøkelse

Kampanjen, som riktignok reklamerer for en del av Microsofts egne produkter, kommer først og fremst i form av nye ressurser som Microsofts har lagt ut på sine egne nettsider.

Informasjonen er delt inn i ulike kategorier og omfatter blant annet retningslinjer for hvordan man kan forbedre vernet av personopplysninger, og hva man kan gjøre for å forebygge svindel og identitetstyveri på Internett. Man kan også teste «kvaliteten» på passordene sine.

Microsoft har i tillegg inkludert en spørreundersøkelse som en del av kampanjen. Denne inneholder blant annet spørsmål om hvilke nettsteder man besøker mest og hvor mye informasjon man deler med andre.

Mange er bekymret

Hensikten med denne undersøkelsen er å avdekke folks Internett-vaner og å gi brukerne personvern-relaterte tips, basert på svarene man gir.

I en bloggpost Microsoft publiserte i forbindelse med kampanjen, påstår selskapet selv at hele 85 prosent av amerikanere er bekymret for personvernet på Internett, men at relativt få gjør noe med det.

Microsoft har også andre tiltak på gang for å bedre sikkerheten: Nå vil selsapet innføre to-stegs-verifisering for innlogging på nettsider »

(Kilder: The Next Web, Washington Post)

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen