Er ikke Windows-merkevaren veien å gå for Microsoft? Bildet er fra lanseringen av Windows 8 i Singapore i oktober. (Bilde: Microsoft)

– Microsoft burde droppe Windows-navnet

Anerkjent nettsted mener merkevaren ikke lenger passer.

Burde Microsoft slutte å tviholde på Windows-navnet? Det mener Europa-redaktøren til det anerkjente nettstedet The Verge Tom Warren, i en kommentar, hvor han går grundig til verks med å veie fordeler og ulemper opp mot hverandre.

Windows-merkevaren har fulgt Microsoft siden lanseringen av den første utgaven av det populære operativsystemet i 1985. Siden den gang har Windows vært preget av både opp- og nedturer, og kanskje litt for mye av sistnevnte til at ryktet er godt nok, hevder Warren.

Mobil hverdag

Windows 8 prøver å forene skrivebord og mobilplattform.
Windows 8 prøver å forene skrivebord og mobilplattform.Foto: Hardware.no

Vi er nemlig inne i en ny hverdag, hvor mobiltelefoni utgjør en stadig større del av hverdagen til vanlige forbrukere. Android og iOS leder vei, mens Windows Phone tusler forsiktig etter.

Med utgivelsen av Windows 8 forsøkte Microsoft med brask og bram å sy sammen skrivebord og mobiltelefon én gang for alle, men Warren spør seg om ikke den amerikanske programvaregiganten kunne ha tjent på et håndfast skille isteden.

Ujevn Windows

Windows Vista ga Microsoft et frynsete rykte. Her blir operativsystemet annonsert i juli 2005.
Windows Vista ga Microsoft et frynsete rykte. Her blir operativsystemet annonsert i juli 2005.Foto: Microsoft

Windows har et ujevnt rykte, og Microsoft har en glimrende mulighet til å hevde seg på mobilmarkedet uten dette navnet. Warren tror at mange har kritisert Windows 8 ekstra sterkt fordi det ukjente grensesnittet har navnet «Windows», og at dette har vært en altfor stor omveltning.

I tillegg er det den nevnte ryktefaktoren. Windows ME og Windows Vista er utskjelt og skambelagt, mens slappe maskinvareutgivelser og bloatware har bidratt til å presentere Windows som noe skranglete og svakt.

Sikkerhetsproblematikken med Windows gjør seg også gjeldende, og det samme kan sies om opplevelsen for sluttbrukeren. Mens stasjonære skrivebordsmiljøer i og for seg har fungert sømløst for brukerne opp gjennom årene, er de nå i ferd med å gå over til mobile enheter.

Og det er her Apple har tatt over ledelsen med sine stødige produkter som iPhone og iPad, som gir brukerne en enkel og smertefri opplevelse.

Tydelig skille

Microsoft Surface er et spennende produkt og merkevare, mener The Verge.
Microsoft Surface er et spennende produkt og merkevare, mener The Verge.Foto: Microsoft

Warren foreslår at Microsoft kan fortsette å bruke Windows-navnet for bedrifter og skrivebordet, men at de burde bytte navnet på mobilplattformen. Surface er et naturlig valg, ifølge dem.

Nettsiden viser til at Microsoft har lyktes i å skape en ny merkevare tidligere, med sin Xbox-konsoll. Denne spillmaskinen vil nå bli brukt til mye mer enn bare spill, ettersom Microsoft lanserer tjenester som Xbox Music og slipper til filmaktører som norske Comoyo.

Brukervennlighet burde være førsteprioritet, og et klart skille mellom ulike plattformer kan bidra til å tydeliggjøre dette for sluttbrukeren. Warren mener at Surface representerer begynnelsen for denne nye æraen for Microsoft. Windows Blue kan således være første skritt i en ny retning for Microsoft, men det gjenstår å se hvordan selskapet tilpasser seg den nye virkeligheten.

Hva mener du? Er tydeligere «branding» et viktig steg, eller har det ikke noe å si? Diskuter gjerne i kommentarfeltet nedenfor!

Microsoft har så langt ikke besvart Hardware.no's henvendelser.

(Kilde: The Verge)

Kommentarer (71)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen