Scroogled-nettsiden til Microsoft leverer argumenter mot Googles reklamevirksomhet. (Bilde: Microsoft)

Microsoft angriper Gmail

Kritiserer Googles reklamesnusing i private e-poster.

Microsoft går til frontalangrep på Google med den nye kampanjen Scroogled. Sakens kjerne er at Microsoft ønsker flere brukere over på sin e-posttjeneste Outlook, og dermed må de overbevise Gmail-brukere.

Hovedargumentet til Microsoft er at Google snuser gjennom alle dine private e-poster hos Gmail. Deretter benytter søkegiganten utvalgte nøkkelord i innholdet for å skreddersy reklamer til deg. Skriver du for eksempel masse om Nicholas Cage i dine e-postkorrespondanser, skal du i teorien bli eksponert for reklamer om filmene hans på Googles tjenester.

Få visste

Det ser ut til at Microsoft har gjort seg flid med sin egen etterforskning av Google, og leverer flere eksempler av Googles skreddersydde reklamer på Scroogled-nettsiden.

De har i tillegg hanket inn markedsanalyseselskapet GfK Roper, som i en undersøkelse fikk fram at 70 prosent av brukerne ikke var kjent med Googles e-postskanning. Hele 88 prosent var visstnok negativt innstilt til praksisen.

Kranglefanter

Microsoft lover selvsagt på sin side at lignende strategier ikke er å finne hos rivalen Outlook. Nå skal de lansere Scroogled-kampanjen på både TV og reklameplakater ved siden av Internett.

Det er ikke første gang de to teknologiselskapene ryker i tottene på hverandre. Tidligere har Microsoft ropt etter staten fordi det fremdeles ikke finnes noen egen YouTube-app til Windows Phone, mens Google har saksøkt Microsoft på grunn av en videkompresjonspatent til Xbox. Sistnevnte ble droppet.

Sjekk ut Microsoft-kampanjen selv hos Scroogled.com.

(Kilde: DailyTech)

Kommentarer (42)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen