Facebook Messenger har tatt igjen den argeste app-rivalen, og defineres som den viktigste kommunikasjonsappen i Norge i dag. (Bilde: Shutterstock/Jakraphong Photography)

Messenger har tatt igjen Snapchat

Ni av ti unge voksne bruker appen.

Ni av ti unge voksne bruker i dagFacebook Messenger, og har på halvannet år tatt igjen forspranget til Snapchat. Tallene fremgår i en studie levert av Telenors forskningsavdeling, og omtales i en pressemelding fra samme sted.

I undersøkelsen har forskerne tatt for seg bruken av applikasjoner og teletjenester på mobiltelefonen blant personer i alderen 16-35 år. De 5600 deltakerne kom fra sju ulike land, herunder 835 personer fra Norge.

I 2014 var det 52 prosent av nordmennene i denne aldersgruppa som brukte Messenger, i dag er det 85 prosent som gjør det.

Dermed har Messenger tatt igjen konkurrenten Snapchat i popularitet (72 prosent i 2014), i og med at også denne appen brukes av 85 prosent i nevnte gruppe.

– Halvparten svarer at de bruker henholdsvis Snapchat og Facebook Messenger mange ganger om dagen. Ingen andre kommunikasjonsapper er i nærheten av å konkurrere med dem på daglig bruk, sier forskningssjef Bjørn Taale Sandberg i Telenor.

Messenger er viktigere

Målt i viktighet har Facebook i tillegg et stort fortrinn sammenlignet med konkurrenten.

For i undersøkelsen er de norske respondentene også bedt om å rangere de ulike appene for kommunikasjon etter viktighet.

  • Nesten annenhver (47 prosent) i den yngste gruppen fra 16-25 år mener Facebook Messenger er viktigst, mens 16 prosent rangerer Snapchat høyest.
  • I den eldste gruppa, 26-35 år, regner én av tre Facebook Messenger som viktigst, mens 29 prosent svarer epost og 14 prosent Snapchat.
Bjørn Taale Sandberg mener måten de norske mobilabonnementene er konstruert på har betydning for hvordan de yngre brukerne forholder seg til omverdenen.
Bjørn Taale Sandberg mener måten de norske mobilabonnementene er konstruert på har betydning for hvordan de yngre brukerne forholder seg til omverdenen. Bilde: Pål Rødahl

Telenor-forskerne har fulgt utviklingen i en årrekke. De har vært spesielt opptatt av hvordan tilgangen til Internett utfordrer tradisjonelle kanaler som SMS og mobilsamtaler.

– Ser vi alle landene i undersøkelsen under ett, finner vi blant unge smarttelefon-brukere en klar dreining fra tradisjonelle teletjenester til nettbaserte applikasjoner. At unge nordmenn fremdeles bruker tradisjonell telekommunikasjon hyppig som en del av en større kommunikasjonsmiks, henger nok blant annet sammen med at SMS og ringeminutter tidlig ble lagt inn som en del av abonnementet. Det er ikke lenger vanlig å betale for dem direkte, sier Sandberg.

Epost mye brukt

De unge smarttelefon-brukerne har heller ikke lukket eposten for godt.

  • Nærmere 60 prosent mellom 16-25 år sier at de bruker epost ukentlig eller oftere.
  • Tilsvarende tall for aldersgruppen 26-35 år er drøyt 70 prosent, men med en høyere andel som sier at de bruker epost daglig eller flere ganger om dagen.

– At epostbruk er vanligere i den eldste aldersgruppa, er ingen overraskelse, men tallene stikker hull på myten om at de yngre ikke forholder seg til epost, mener Sandberg.

Kommentarer (7)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen