Mange gir for dårlige rettigheter

Netthandel kan gjøre julestria lettere, men pass på.

100 nettbutikker sjekket

Forbrukerrådet har vært på jakt, elektronikkbutikkene gjør det best.

Dette er kriteriene

  • Er standard salgsbetingelser lett tilgjengelige, dvs. krever maksimalt 2 minutter leting?
  • Må man oppgi personopplysninger for å finne salgsbetingelsene?
  • Blander butikken garanti og reklamasjon?
  • Gir butikken riktig informasjon om den absolutte reklamasjonsfristen?
  • Gir butikken riktig informasjon om den relative reklamasjonsfristen?
  • Gis forbrukerne 14 dagers angrerett etter mottak av varen? Stilles det strengere krav til varens tilstand ved retur av varen enn angrerettloven tillater?
  • Har butikken kontktinformasjon lett tilgjengelig, dvs. maksimalt to minutter leting?
  • Gir butikken opplysninger om juridisk navn?
  • Gir butikken opplysninger om kontaktadresse?
  • Gir butikken opplysninger om organisasjonsnummer?
  • Oppgir butikken e-postadresse eller har kontaktskjema?
  • Er boksen for nyhetsbrev forhåndsavkrysset, eller stilles det som vilkår i salgsbetingelsene at man må motta nyhetsbrev?

Flere og flere handler på nett. Det er enkelt, mindre stressende og alt kan gjøres fra den innbydende sofaen hjemme. Men, pass på. Forbrukerrådet publiserte i dag resultatene av en større undersøkelse som tar for seg informasjonen nettbutikkene fremstiller.

Forbrukerrådet har ikke gjort praktiske tester, det er kun sett på informasjonen nettbutikkene tilbyr og at denne informasjonen er riktig i forhold til loven.

Elektronikkbransjen gjør det best

Undersøkelsen tar for seg et utvalg av markedet. Av de 100 utvalgte butikkene er 15 direkte hardware-butikker, slik som Komplett.no og Deal.no.

Majoriteten her kommer spesielt godt ut, selv om forbrukerrådet påpeker at det er forbedringspotensiale. Det er nettbutikkene som selger helsekost og kosmetikk som kommer spesielt dårlig ut.

Hele 98 % av de kontrollerte butikkene oppgir ikke den kontaktinformasjonen som ehandelsloven krever. Juridisk navn, adresse, e-post og organisasjonsnummer skal komme tydelig og enkelt frem. Juridisk navn og organisasjonsnummer er butikkene dårligst på, og det er akkurat denne informasjonen som er særs nyttig i en reklamasjonssak.

– En av de største utfordringene vi har når vi behandler klagesaker i Forbrukerrådet, er å få tak i de som står bak selskapet. Når juridisk navn ikke oppgis, blir det vanskeligere for kundene å klage hvis de er misfornøyd med en vare eller tjeneste, og dermed kan butikken enklere slippe unna, sier Olav Kasland i Forbrukerrådet i en pressemelding.

I hele undersøkelsen er det kun to nettbutikker som kommer igjennom uten en eneste anmerkning. Åmli-baserte Multicom, og Sandefjord-baserte Netshop.

Du får dårlige rettigheter

Når det kommer til angreretten på 14 dager som du får når du handler på nett, er loven klar. Varene du leverer tilbake skal være uskadet, men du kan prøve varen, noe som innebærer at du kan bryte forpakningen. Det er heller ikke et krav at du sender den tilbake i originalemballasjen.

Hele 55 % av de kontrollerte nettbutikkene krever at du sender varen tilbake helt ubrukt og/eller i originalemballasjen.

Videre trekkes det frem at 76 % av butikkene oppgir feil eller mangelfull informasjon om reklamasjon. Det korrekte her er at du kan melde om feil på produktet innen to måneder etter den ble oppdaget. Videre kan du melde om feil på varer inntil to år etter kjøpsdato, og videre fem år for varer som er ment å vare vesentlig lenger enn to år.

Pass alltid på

– Vi oppfordrer nettbutikker til å gå gjennom sine kjøpsbetingelser og sørge for at de er i henhold til angrerettloven og forbrukerkjøpsloven. Det er ikke lovlig å gi dårligere betingelser enn det som står i disse lovene, og det må nettbutikkene rette seg etter, sier Kasland.

Et god råd er alltid å bruke et par minutter på å sjekke nettbutikken du skal bestille varer eller tjenester hos. Listen over til høyre tar for seg det meste som ror deg inn på tørt land.

(Kilder: Forbrukerportalen 1, Forbrukerportalen 2)

Kommentarer (11)

Forsiden akkurat nå

Til toppen