Lunken mottakelse for mobil-TV

Mobil-TV, eller TV på mobilen, er en tjeneste som har vært tilgjengelig i en rekke land i lang tid. Til nå har mobiloperatørene tilbudt slike tjenester via mobilnettet, men i Japan og Korea har de satset sterkt på andre kringkastingsteknikker. Her til lands er Norges Mobil-TV (NMTV) godt i gang med prøveprosjektet MiniTV i Stor-Oslo, som benytter samme DMB-teknologi.
Selv om mobil-TV på verdensbasis ikke har slått an, forventer analytikere at antall brukere stiger til 54 millioner i løpet av 2009, melder BBC News.
Mobil-TV-boom
I en studie foretatt av In-Stat/Reed Business og Telegent Systems, kommer det frem at verdens mobil-TV brukere i gjennomsnitt bare bruker tjenesten 2-3 ganger i uka. 20 prosent av brukerne ser mobil-TV hver dag. To tredjedeler ser TV på mobilen i 30 minutter eller mer, mens i Korea og Japan – hvor tilsvarende teknologi som MiniTV brukes – sitter brukerne klistret til den lille skjermen i over en time når de bruker tjenesten. Studien omfatter både TV-visning på mobiltelefoner og andre små enheter som kan vise TV-sendinger. Frank Dickson i Reed Business innrømmer at mobil-TV ikke har blitt like populært som de hadde forventet.
- Ideen kombinerer to av de største greiene i verden: TV og telefoner. Alle har en TV og alle har en mobiltelefon. Det er klart at bransjen trodde det ville blir enormt å bringe disse to sammen, sier Dickson til BBC News.
- Men faktisk har mobil-TV brukt lang tid på å slå an, legger han til.
Annerledes bruk
Flo TV – en stor amerikansk mobil-TV-aktør som eies av Qualcomm – har notert at mobil-TV innbyder til en annen type bruk enn hjemme i stua. Markedssjef Jonathan Barzilay Flo TV sier at ingen kan forvente at man ser åtte timer TV på en liten enhet – slik man kanskje gjør hjemme – og at en drøy halvtime i gjennomsnitt, slik studien konkluderer med, ikke er overraskende. Flo TV opplevde klart flest brukere ved Michael Jacksons tragiske bortgang, og før det, i løpet av presidentvalget i USA.
- Vi ser hele tiden store oppsvingninger for sport; for (amerikansk, journ.anm.) fotball, basketball, baseball og så videre. Folk vil tydeligvis holde seg oppdatert selv om deres livsstil gjør at de er på jobb, på reise, eller på sidelinjen på en (ekte, journ.anm.) fotballkamp med barna, sier Barzilay til BBC News.
LES OGSÅ: Test av MiniTV
I studien kommer det frem at potensialet for mobil-TV er størst i utviklingsland, men da først og fremst analoge mobil-TV-sendinger fremfor digitale. Det er også helt tydelig at et gratistilbud (”free to air”-kanaler) må være tilgjengelig for å stimulere til økt bruk av mobil-TV. Norske MiniTV – foreløpig kun tilgjengelig i Stor-Oslo og omegn – har kun gratiskanaler for øyeblikket.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen