Test

LOVE

”LOVE” er 78 minutter og 26 spor med musikk av The Beatles. Alt, unntatt et strykerparti til ”While My Guitar Gently Weeps”, er spilt inn på 60-tallet, alle sangtitlene er kjente men allikevel er det 26 nye sanger vi får servert. Hvordan er det mulig?

Fra koselig nattasang til kick-ass Lady Madonna

Alternativ tekst mangler
The Beatles-vann blandes med syre, men blir langt fra uhyre.

Albumet kan lettest beskrives som et remix-album, selv om det ikke er helt nøyaktig. Sir George Martin, The Beatles’ originale produsent, har tatt fra hverandre den ene låten etter den andre, og satt den sammen på ny, men litt annerledes enn originalene og med elementer fra flere andre sanger. Typisk for resultatet er ”Octopus’ Garden”. Denne sangen fra ”Abbey Road” kan i utgangspunktet ikke sies å være blant gruppas lyseste øyeblikk. Smeller man derimot inn strykerne fra ”Good Night”, trommene fra ”Lovely Rita”, perkusjonen fra ”Polythene Pam” og lydeffekter fra ”Yellow Submarine”, er derimot saken en annen.

Resultatet åpner som en koselig liten nattasang, men ender opp som en låt med driv og som det virkelig gnistrer av, før den går over i en funky, kick-ass versjon av ”Lady Madonna” med elementer fra ”Hey Bulldog” og flere rare gitarfragmenter. Og slik fortsetter store deler av ”LOVE”. Her blandes både vann og syre, men resultatet er lang fra uhyre, som det het i naturfagstimene.

Til å hjelpe seg med fusjonene på ”LOVE” har Sir Martin hatt med seg sønnen Giles, som på egenhånd allerede har opparbeidet seg et solid rykte som produsent ved blant annet å styre spakene for Kula Shaker, INXS og Kate Bush. Duoen har rett og slett prestert en bragd som det foreløpig ikke finnes maken av i musikkhistorien. For å låne fra hip-hop-terminologien er ”LOVE” den ultimate mash-up-miksen.

Nytt liv, nye dimensjoner

Sanger som gjennom flere tusen lyttinger har satt seg helt i ryggmargen, får nytt liv ved å blandes og omarrangeres på måter man knapt skulle tro var mulig. Sporene får nye dimensjoner og helt nye strukturer, og lydbildet har samtidig blitt renere og mer komplekst. Der ”Being For The Benefit of Mr. Kite” tidligere har vært en litt baktung og treig sirkushymne, blir den, kombinert med ”I Want You (She’s So Heavy)” og ”Helter Skelter”, en direkte diabolsk og drøyt mørk apokalypsefantasi. Jeg har hørt den nye versjonen av sangen minst 20 ganger, og får fortsatt frysninger på ryggen hver eneste gang låtene blandes.

Alternativ tekst mangler
På "LOVE" får Beatles-sangene nytt liv.

På samme måte får også ”Drive My Car” nytt liv. I begynnelsen kan man fort forledes til å tro at dette sporet er likt som tidligere versjoner. Det første hintet om at noe er i gjære, er et foreløpig ukjent blåserparti som summer i bakgrunnen, før gitarsoloer plutselig tones inn og ut, vers fra helt andre sanger klippes inn og det hele avsluttes med refrenget fra ”The Word” som blir koret med biltute-koringen fra ”Drive My Car”. Det er raffinert, gjennomført, og utført med et enormt øre for detaljer.

Lydteknisk revolusjon

Dessverre er det ikke alle sangene på ”LOVE” som er radikalt annerledes enn tidligere versjoner. Noen steder er kun litt perkusjon klippet inn, andre steder er det kun småflikking på strukturen som er utført. Allikevel har det skjedd mye på disse sporene også; en lydteknisk revolusjon.

Alle sporene er mikset på ny, og pusset grundig opp. Resultatet fremhever hvor tidløs bandets musikk på mange måter er; de aller fleste låtene på ”LOVE” kunne vært å finne på en ny alternativ poputgivelse anno 2006. Når platen i tillegg til CD-versjonen er tilgjengelig i en 5.1-miks på DVD-audio kan man trygt si at dette, lydmessig, må være den ultimate utgaven av The Beatles.

The Beatles sprengte alt som var av grenser på 60-tallet, men de har aldri hørtes så bra ut som i 2006.

Konklusjon

”LOVE” kan høres ut som et prosjekt som kun er ute etter å melke Beatles-kua for de siste dråpene med melk, men all kjærligheten som er lagt ned i prosjektet gjør det tydelig at her er det kreativiteten og ikke profittjaget som har styrt. Giles og George Martin har tuklet med The Beatles-arven med en nydelig respektløshet, samtidig som resultatet på alle måter er i tråd med lekelysten og eksperimentviljen The Beatles stod for på 60-tallet. Kjapt oppsummert sprengte The Beatles alt som var av grenser på 60-tallet, men de har aldri hørtes så bra ut som i 2006.

The Beatles LOVE   Les mer »

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen