Det er greit med skikkelig lyssystem når mange mennesker skal over. Dette bildet er fra verdens mest trafikkerte veikryss, Shinjuku Crossing i Tokyo, Japan. (Bilde: Flickr, Buck 82)

London skal teste ut «smart-kryss»

Justerer lysene basert på hvor mange som venter på fortauet.

Travle veikryss er noe herk for fotgjengere. Du må ofte vente i en evighet før du endelig får lov til å krysse veien, og når lyset først blir grønt må du regne med å løpe over, så det ikke blir rødt igjen. 

Dette er en problemstilling London-beboerne kjenner seg godt igjen i, og har lyst til å sette en stopper for. Inn kommer et splitter nytt system, kalt Split Cycle Offset Optimisation Technique, eller bare SCOOT.

Justerer varigheten

SCOOT er et smartsystem for lyskryss, som er utstyrt med kameraer og sensorer for å se hvor mange som venter på at lyset skal slå over til grønt. Kameraene skal rettes mot fortauene, og måle hvor mange mennesker som venter.

Er det en stor folkemengde, vil lyset forbli grønt i lengre tid, og de andre lysene i krysset vil justeres tilsvarende. 

Fint for bilistene også

SCOOT vil også være nyttig når du er alene og venter på å krysse veien. Med en funksjon kalt "call cancel" kan den forhindre at fotgjengerlyset blir grønt, hvis du allerede har løpt over veien før det rakk å bytte. På denne måten vil bilister slippe å stoppe for kryssende fotgjengere som krysset veien for ett minutt siden. 

SCOOT har tidligere blitt brukt i et par byer for å justere lysene i vanlige bilkryss, men Londons satsning skal være den første som bruker systemet på fotgjengere. 

I framtiden vil bilene snakke direkte med lyskryss: 
Volvo tester ut selvkjørende biler i Gøteborg i år »

(Kilde: Mashable)

Kommentarer (4)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen