Lenge leve NAF-boken!

Noen fakta om GPS

GPS står for Global Positioning System. Det fulle navnet er NAVSTAR GPS.

GPS-systemet drives av det amerikanske luftforsvaret.

GPS-systemet brukes til å avgjøre posisjon på jorden i tillegg til høyde og hastighet.

GPS-systemer i bil brukes som regel som et hjelpemiddel for å finne frem fra a til b.

Noen fakta om GPS

GPS står for Global Positioning System. Det fulle navnet er NAVSTAR GPS.

GPS-systemet drives av det amerikanske luftforsvaret.

GPS-systemet brukes til å avgjøre posisjon på jorden i tillegg til høyde og hastighet.

GPS-systemer i bil brukes som regel som et hjelpemiddel for å finne frem fra a til b.

KOMMENTAR:
De siste årene har GPS blitt tilgjengelig for folk flest, takket være lavere pris på GPS-mottakere. Det er nærmest blitt en selvfølge å ha med seg bilnavigasjon om du for eksempel skal på bilferie i Europa.

Så da kan vi vel kaste den gode gamle NAF-boka med veikart på bokbålet? Joda, det kan vi alltids gjøre. Men stoler du på at navigasjonssystemet alltid tar de rette avgjørelsene for deg?

At du har bilnavigasjon betyr nemlig ikke at du nødvendigvis kommer frem dit du skal på mest hensiktsmessige måte.

Selv har jeg flere ganger opplevd å bli ført på ville veier på forholdsvis korte turer, og jeg er ikke alene.

Og så banner vi

Å kjøre fra Bergen til Bømlo er en tur som krever at du tar én ferge. Da jeg lot meg guide til Bømlo av GPS-en for første gang, endte jeg opp med å ta to ferger. Og det er jo ingenting som er verre enn ferger. Jeg hadde dårlig nok tid som det var, men fergen gikk selvsagt ikke før om 45 minutter - tid jeg brukte på å skjelle ut dama i GPS-en.

Første gangen jeg kjørte fra Oslo til Gjøvik havnet jeg på kronglete vinterskogsveier midt på svarte natta. Det går fine, rette, opplyste veier fra Oslo til Oppland, men GPS-en ville gjerne vise meg naturen. Så sitter man der og kjører mens man banner til dama i GPS-en og håper man ikke treffer på en elg.

Selv om bilnavigasjonen hadde instrukser om å ta raskeste vei, tok turen tok mye lenger tid enn planlagt, og lokalkjente spurte hvorfor i all verden jeg hadde kjørt den veien.

Og det er en kjennsgjerning at mange av oss har blitt helt forvirret på tur med GPS i ukjente storbyer.

70 kan være raskere enn 80

Hva kan grunnen være? Sannsynligvis ligger feilkilden i programmet som beregner kjøreruten. Om du skal kjøre så raskt som mulig er det mest hensiktsmessig å kjøre den veien hvor det er 80 km/t mesteparten av veien. Men om grunnen til at fartsgrensen er 80 er at veien er en skogsvei utenfor tettbygd strøk, så er det neppe noe raskere å kjøre den veien - og ofte snarere tvert imot. En fin vei med fartsgrense på 70 km/t er ofte bedre.

Det hjelper ikke at det er mange kronglete og smale veier i dette landet. Slike ting vet jo ikke et bilnavigasjonssystem. Det er jo bare en stakkars datamaskin.

Det er her NAF-boka kommer inn i bildet igjen. Dersom jeg hadde hatt et kart på fergekaia kunne jeg med en gang sett at fergeleiet GPS-en førte meg til ikke var raskeste vei. Og jeg kunne stoppet i skogen i Hedmark og konferert med veiboka, og kanskje snudd.

Det kan altså være lurt å sjekke at kjøreruten er den beste før du kjører, og ikke stole blindt på GPS-systemet. Eller i det minste se over kjøreruten på GPS-en din før du legger i vei.

Jeg for min del vil slå et slag for veiboka. GPS er vel og bra, men aller best når den er kombinert med en kartbok og sunn fornuft. Lenge leve NAF-boka!

Har du noen irriterende GPS-opplevelser? Del dem med oss i forumet!

Marius Valle
Journalist, Amobil

Kommentarer (12)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen