Lavere LCD-salg


Det lages flere LCD-paneler enn det selges

De taiwanske produsentene av panelene som går inn i LCD-skjermene våre sliter med salget for tiden. Det blir mer og mer klart at hele LCD-bransjen har bommet på behovet i markedet for større LCD-skjermer, og dette har ført til lavere salg og stadig synkende priser.

Det er salget av panelene som går inn i TFT LCD-skjermer som har sunket mest. Produsenten CPT fikk for eksempel en nedgang på 28 prosent, mens salget av større paneler (typisk over 15 tommer) gikk ned med 14,8 prosent sammenlignet med juni måned. Bare én av de fem største panelprodusentene unngikk tørken i LCD-salget forrige måned, men denne produsenten, AUO, opplevde en nedgang i omsetningen på 8 prosent, ifølge en oversikt fra Digitimes.

Mye av nedgangen er direkte forårsaket av lavere enn ventet salg av LCD-skjermer i butikkene, som har fått både produsenter og distributører av LCD-skjermer til å vegre seg for å bestille flere paneler, og de fleste tviler på at salget vil ta seg opp før prisene går betraktelig ned.

For tiden hersker det en priskrig i markedet for LCD-paneler, ledet an av Samsung, som er den største produsenten. De har sagt at prisene skal ned med opp til tyve prosent i løpet av tiden som kommer, og dette har tvunget flere andre produsenter til å følge etter.

Det virker derimot ikke som om de norske prisene har merket noe til nedgangen enda, med noen få unntak av enkelte 19-tommere fra Samsung som har sunket betraktelig over en ti-ukers-periode.

(Kilde: Digitimes)

Kommentarer (14)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen