Canal digital lanserer TV-nyheter på mandag. (Bilde: )

Lanserer nye TV-pakker på mandag

Canal digital kabel inviterer pressen til avduking mandag morgen. Altibox har allerede sendt ut informasjon til kundene.

Siden Canal digital og Get lovte å presentere nye produktkombinasjoner uten binding mellom TV og bredbånd i løpet av 2016, har det knyttet seg stor spenning til hva de to kabelkjempene vil levere til kundene fra neste år.

På Tek-konferansen i forrige uke gikk både Get og Canal digital langt i å bekrefte at bredbåndet vil bli dyrere for dem som velger å droppe TV-pakka. Heller ikke Altibox har noen tro på at norske TV-og bredbåndskunder vil betale mindre til operatøren sin i framtida. Samtidig har alle de tre store varslet at de vil lansere nye produkter og pakkeløsninger til kundene opp mot jul.

Canal-digital-kunder som har ventet på å få vite hva operatøren har i ermet, vil få stillet sin nysgjerrighet på mandag. Da innkalles det til pressekonferanse under tittelen «En kikk inn i TV-fremtiden».

Det er ventet at noen av nyhetene vil være utvidet tilgang til TV-arkiver i nettskyen, bedre søkefunksjonalitet og muligheten til å ta med innholdet sitt eller se det på flere forskjellige plattformer.

Altibox er igang

Altibox har allerede sendt ut informasjon til sine kunder om selskapets nye dekoder som legger alt innhold i skyen, slik at kundene kan ta det med seg dit de drar og se det på den skjermen de selv måtte ønske.

Den nye løsningen består av en dekoder levert av Huawei, som flytter innholdet fra harddisken i dekoderen til datasenteret Green Mountain på Rennesøy. Huawei har hatt ansatte inne i Lyses hovedkvarter på Mariero i en lengre periode, og programdirektør Øyvind Strømme i Altibox skryter av det gode samarbeidet mellom de to bedriftene.

De første TV-kundene til Altibox vil kunne ta de nye TV-løsningene i bruk på nyåret.

Vil ha god trådløsdekning hos kundene

Samtidig satser Altibox på å tilby kundene utstyr for bedre trådløse nett. I takt med at kundene strømmer mer, øker også kravene til det trådløse nettet. Samtidig er det ofte bredbåndsleverandøren, og ikke wifi-ruteren, som får skylda når kundeopplevelsen ikke lever opp til forventningene.

Nå satser Altibox på eget wifi-utstyr og voksenopplæring av kundene.

Even Karlsen, produksjef i Altibox.
Even Karlsen, produksjef i Altibox. Foto: Linkedin

– Den store endringen hos kunden ser vi i TV-vanene. Skal vi fortsatt ha landets mest fornøyde bredbåndskunder, må vi sørge for at kunden får best mulig hastighet i det trådløse nettet, sier produktsjef Even Karlsen i Altibox til Lyses eget kundemagasin.

Det er Altibox-partnerne som må bære kostnaden for å oppgradere utstyret hos kundene, men ifølge Karlsen er det stadig flere som ser de negative konsekvensene av å ikke bytte gammelt utstyr. Altibox vil også lære opp kundene i optimal plassering av trådløse aksesspunkter slik at innendørsdekningen blir best mulig.

Dårlig wifi-dekning hjemme? 
Slik får du bra nett over alt i hjemmet ditt »

Kommentarer (5)

Norges beste mobilabonnement

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Chilimobil Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen