(Bilde: Fra Netcom-reklamefilm)

Krever at NetCom endrer 4G-reklame

Lynrask 4G stemmer ikke alltid, sier Forbrukerombudet.

NetCom lover i en ny TV-reklame «lynrask 4G». Nå krever Forbrukerombudet at operatøren endrer budskapet i sine reklamefilmer.

Årsaken er at NetCom ikke har gjort det tydelig nok at hastigheten kan variere basert på type abonnement og andre forhold. Den faktiske farten du får avhenger av en rekke faktorer, som abonnement, dekning, hva slags mobil du har, og hvor mange som bruker nettet samtidig, skriver ombudet i en pressemelding.

Forbrukerombud Gry Nergård.
Forbrukerombud Gry Nergård.Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

Forbrukerombudet sendte derfor i april ut et brev med krav til operatørene om å opplyse tydeligere om faktisk hastighet og begrensninger på denne i all markedsføring av 4G.

Med liten skrift

I den nye reklamefilmen er hovedbudskapet at kundene kan surfe med lynraske hastigheter, mens det at hastigheten kan variere bare er tatt med i veldig liten skrift mot slutten av reklamen. Dette kommuniseres heller ikke verbalt.

– Vi er glade for at NetCom opplyser om begrensninger i hastigheten, siden dette var noe ingen av operatørene gjorde tidligere. Men, som selskapet nå bør være godt kjent med, skal disse opplysningene komme like tydelig frem som løftene om «lynraske» hastigheter. Dette må Netcom rette opp i snarest, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Hun understreker at bransjen har fått klar beskjed om de gjeldende reglene, og at ombudet vil følge nøye med på at operatørene følger dem.

4G i hele landet?

Kommunikasjonsrådgiver Ellen C. Scheen i NetCom.
Kommunikasjonsrådgiver Ellen C. Scheen i NetCom.Foto: NetCom

I reklamefilmen hevder NetCom at de bygger ut 4G-dekning i hele landet, men 4G-dekningen vises på et kart som stopper i Trøndelag. Forbrukerombudet mener det er villedende å gi inntrykk av at utbyggingen foregår i hele landet, hvis 4G ikke er bygget ut lenger nord. Derfor ønsker Forbrukerombudet at NetCom redegjør for når utbyggingen av 4G er planlagt nord for Trøndelag.

Selskapet har fått frist til 29. mai med å svare.

Kommunikasjonsrådgiver Ellen C. Scheen i NetCom sier til Amobil.no at hun har mottatt brevet, og vil svare dem så snart de kan innen fristen.

– NetCom ønsker ikke at folk skal misforstå vårt budskap, sier Scheen i en e-post.

Lurer du på om du har det beste mobilabonnementet?
Prøv vår nye tjeneste for å finne et abonnement som passer for deg » 

Kommentarer (46)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen