Test

Kortvarig Xbox-moro

I Crackdown har du et ganske enkelt mål: I en gigantisk spillverden skal du skyte slemminger og samle orber.

Så enkelt, men forbløffende avhengighetsskapende. Du styrer spillkarakteren din fra et tredjepersons-perspektiv, i en fiktiv verden kalt Pacific City. Verdenen bestående av tre øyer, og du er en politikonstabel The Agency som i et siste forsøk på å stoppe den økende kriminaliteten og anarkien i Pacific City har forsterket sine soldater med stimulanser for å gi de supermenneskelige krefter.

Dermed kan du kaste biler rundt omkring og hoppe enorme høyder fra tak til tak, og om du dør blir du enkelt nok erstattet av en klone.

Grafikk
Grafisk er Crackdown rimelig imponerende. Til tross for den store verdenen er synslengden, teksturene og alt av detaljer på et rimelig høyt nivå.

Biler, mennesker og bygninger skaper en god stemning, og i kamp imponerer alt av eksplosjoner og hektiske hendelser.

De tre øyene består for det meste av godt design og spillmiljø. Den mest markante forskjellen mellom øyene er høyden på bygninger, noe som akkompagnere dine økende hoppeferdigheter.


Lyd

Dessverre er nok denne delen av spillet den dårligste. Musikken er veldig svak, og bidrar ikke til opplevelsen.

Til tross for det høye antall innbyggere i byen sier de veldig lite, og når de først snakker er det veldig uinteressant. Det samme gjelder for hva skurker og bosser bestemmer seg for å utbryte i kamp.

Stemmeskuespillet til hovedpersonene i spillet er generelt greit gjennomført. Men sjefen din, som prater mest, lider av å ha en kommentatorstemme som mest hadde passet seg i show som Vil du bli Millionær.

Eneste plusset er lydeffektene som virkelig lar høre fra seg i et godt hjemmekinooppsett.
Eksplosjoner som går av overalt rundt deg suger deg virkelig inn i tempoet til spillet, og til tider glemmer du av at du egentlig bare sitter i sofaen med en spillkontroller i hendene.

Spillbarhet
I Crackdown oppgraderer du personen din med orber som blir etterlatt av døde fiender, finnes rundt om i verden eller som du vinner gjennom billøp.

Agilitet, styrke og ferdigheter med våpen, eksplosiver og muligheten til å kjempe uvæpnet er det du kan oppgradere i løpet av spillets gang. Agilitet er den viktigste, og den du bør ønske å makse ut først.

Dette tillater deg blant annet å hoppe fra tak til tak på nivå med Hulken, og er definitivt det mest fornøyelige med Crackdown.

Dessverre er hoppingen så ubalansert at til slutt er det ingen vits å bruke biler eller løpe noen plass, siden det ville tatt betraktelig lenger tid enn om du hoppet.

Dermed er det også lite givende å bli med i billøp, bortsett fra om du er hektet på å Achievment-poeng. Dessverre er også alt av biler i Crackdown trege, kjedelige og klumsete å kjøre, utenom de bilene du får fra the Agency.

Kontrollsystemet til Cracdown fungerer bra, og i kamp kan du låse deg inn på fiender for å drepe en etter en. En irriterende ting er at selv etter du har drept en motstander holder siktet seg fortsatt låst på ham. Du må manuelt slippe knappen og finne noen andre å låse deg inn på. I en kamp mot 10-20 slemminger taper du ofte verdifulle sekunder på dette.

Historien i spillet er omtrent ikke-eksisterende. Du får til tider oppdrag om å drepe en hovedskurk, uten at dette fører til nye opplevelser eller muligheter.

Du merker heller ikke noe særlig til fremskritt selv etter å ha drept hovedleverandøren av våpen til byen.

Dette stemmer riktig nok ikke når det gjelder bossene i spillet. En hovedskurk kan være umulig å drepe siden han er omringet av folk med rakettvåpen, og kan ikke eliminere ham før du har drept han som leverer rakettene til nevnte skurks leiesoldater.

Bossene har også ganske dårlig intelligens, og i stedet for å gjøre dem smartere etter hvert som spillet blir vanskeligere, har utvikleren rett og slett bare omringet dem med et større antall skurker.

Hovedoppdragene blir du fort ferdig med, og det er da du merker at det ikke er særlig mye å gjøre i Crackdown.

Når du begynner å bli lei av å hoppe time ut og time inn, er det ikke særlig mye mer som får deg til å spille videre. Det er ikke mange tilfeldige ekstraoppdrag å komme over, og heller ikke mye til interessant utstyr og diverse å finne.

Spillverdenen så gigantisk og befolket som den er begynner plutselig å virke rimelig tom.


Multiplayer
I et genialt trekk har utviklerne skapt muligheten for å spille gjennom kampanjen med en venn over Xbox Live.

Det er ikke lett å si nøyaktig hva som gjør samspilling så vanvittig artig; muligens det rett og slett er det å kommunisere med andre mennesker mens man spiller som får opplevelsen til å virke så mye bedre.

Spillere kan velge å være på lag, eller være motstandere. Uansett hva du velger vil det nesten forsvare prisen av spillet alene, men det er noe virkelig spesielt med å være motstandere, og dukke opp for å ta samme boss samtidig. Dette medfølger mildt sagt kaotiske scener.

Dessverre er det ikke mulig å spille i split-screen på samme Xbox.

Mange har klaget på forsinkelser og lagg mens de spiller, og Microsoft har sagt at de er klar over, og jobber med, dette problemet. Det er mulig dette allerede var forbedret mens jeg testet spillet, for jeg opplevde ingen forsinkelser spilleopplevelsen.

Konklusjon
Cracdown er lite mer enn et veldig morsomt spill som lar deg hoppe som en galing, kaste biler rundt omkring og delta i et drøss hektiske skytekamper.

Den vanvittig overfladiske historien, lydbildet og mangel på ting å gjøre etter kampanjen trekker veldig ned, og alene begynner du muligens å kjede deg etter noen timers spilling.

Dette blir tilgitt det sekundet du begynner å spille over Xbox Live. Det å kunne gjennomføre kampanjen med eller mot en venn rettferdiggjør alene kjøp av spillet.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen