Koreanske banker ansvarlig for phishing

Det drastiske tiltaket er et forsøk på å tvinge sør-koreanske nettbanker til å innføre bedre sikkerhet. Bankene vil bli holdt økonomisk ansvarlig for vellykket phishing, svindel og identitetstyveri, selv om bankene ikke er direkte ansvarlige.

Lovgivningen skal etter planen bli satt i drift i september 2006, noe som vil gi bankene noe tid til å forbedre eksisterende løsninger. Det koreanske finansdepartementet sier at de nye lovene vil lette frykten til 23 millioner koreanske telefon- og nettbankbrukere, og vil samtidig gjøre det tryggere å benytte seg av bankkort.

Loven kommer som følge av at en koreansk bank nektet å betale en kunde tilbake penger etter et vellykket phishing-forsøk. Banken sa at de ikke ville kompensere svindelofre om det ikke kunne bevises at det var banken sin feil.

Den nye lovgivningen vil derimot ikke dekke brukere som er uforsiktige med kortinformasjon, PIN-koder og passord.

Kilde: Finextra

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen