Kopisperrekampanje avsluttes i dag

Da Henning Klokkeråsen tidligere i år kjøpte Jan-Ove Ottesens "Francis' Lonely Nights" og ikke klarte å spille den, rant begeret over for ham. Men i motsetning til andre som bare ville ha tenkt sitt om EMI og holdt seg unna plater derfra i fremtiden, startet mannen like gjerne en forbrukerkampanje for å få slutt på det - Forbrukere mot kopisperre.

Siden august i år har han bedt alle som vil om å skrive under på en ganske enkel tekst:

- Jeg som forbruker nekter å være tilskuer til at plateselskapene selger produkter som ikke innfrir forbrukerens rettigheter. Kopisperren "Copy Controlled" hindrer forbrukeren i å ta berettigede kopier til eget bruk, og fungerer ikke i alle avspillere. Plater med kopisperre kan også ødelegge enkelte avspillere. Jeg viser derfor mitt standpunkt mot kopisperrer ved å boikotte plater merket "Copy Controlled".

Etter to måneders kampanje har han klart å rive opp i det norske musikkmiljøet, og å skape offentlig debatt om hvem som skal ha kontrollen over hvor innkjøpt musikk skal avspilles. Kampanjen har fått stor interesse i norske medier, og til og med Forbrukerombudet har begynt å undersøke bruken av kopisperrer som et resultat av dette.

Flere norske band, som for eksempel Kaizers Orchestra, har tonet flagg mot kopisperrene, og også BMG Norge har rykket ut og frasverget seg en hver befatning med kopisperrer for egne utgivelser. Elektronisk Forpost Norge (EFN) har også gitt kampanjen sin fulle støtte.

Men nå er det snart slutt på kampanjen, når over 6500 underskrifter skal leveres inn til EMIs norske kontorer.

De som vil være med har bare få timer på seg til å registrere sin motstand og være med på det som kan være tuen som velter kopisperre-lasset til et stort internasjonalt plateselskap.

Det har ikke lykkes oss å få tak i Klokkeråsen i løpet av dagen i dag, men tidligere i år fortalte han HW.no at kampanjen har er i ferd med å bli oversatt til engelsk og at den snart skal lanseres internasjonalt. Dette er først og fremst fordi EMI Norge ikke har noen direkte innflytelse på om plater blir produsert med kopisperre eller ikke - så kampanjen i Norge har helt klart skapt internasjonal oppmerksomhet.

Kommentarer (23)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen