(Bilde: Espen Irwing Swang, Tek.no)

Kontor på skinner

Vi tester hvordan det er å jobbe nettbasert på toget mellom Hønefoss og Bergen.

Toget ruller ut fra stasjonen. Jeg benker meg ned i vogn nummer én. Dette er NSBs komfort-vogn, der det skal være mulig å jobbe litt mens man reiser. Komforten består i gratis kaffe, og strømuttak på setet. I tillegg har du et lite bord du kan sette laptopen på.

Signaler som kommer og går

Bordet gir god plass til en bærbar PC. Her bruker vi en Surface Pro 3, som vi kan bruke hele veien uten å lade den. Vi lader likevel, siden laderen også forskyner mobilene våre med strøm. DSe er ikke like glade for en 6 timer togtur med skjermen tent og apper kjørende.
Bordet gir god plass til en bærbar PC. Her bruker vi en Surface Pro 3, som vi kan bruke hele veien uten å lade den. Vi lader likevel, siden laderen også forskyner mobilene våre med strøm. De er ikke like glade for en 6 timer togtur med skjermen tent og apper kjørende. Foto: Espen Irwing Swang, Tek.no

Så fisker jeg frem to mobiltelefoner og aktiverer programmet som måler signalstyrke på mobilnettet. Inne på stasjonsområdet ser vi at signalet er godt. Jeg setter meg godt til rette, og tenker at dette kan bli en grei måte å jobbe på.

Toget ruller ut fra Hønefoss stasjon, og så er det slutt. Signalet stuper raskt, og det er ikke lenger mulig å surfe med mobilen som modem. Nei vel. Så får jeg prøve NSBs trådløse Internett, som skal være gratis for de reisende.

Egen bruker for Internett

Det viser seg raskt at det slett ikke fungerer smertefritt. På nettsidene til NSB får vi opplyst at jeg må være registrert bruker hos NSB for å få tilgang til nettet. OK. Jeg registrerte meg som kunde med brukernavn og passord kvelden i forveien. Det måtte jeg for å kunne kjøpe togbillett i NSBs app.

Strømuttaket er plassert på setet. .
Strømuttaket er plassert på setet. Hadde det enda vært på setet foran deg, så hadde du kanskje sluppet at sidemannen stadig tråkket den ut . Foto: Espen Irwing Swang, Tek.no

På PC-en dukker nettverket til NSB opp som tilgjengelig. Jeg velger det, og får opp en påloggingsside. Her skriver jeg inn e-postadresse og passord, og får beskjed om at e-post eller passord er feil. Ja vel? Husket jeg kanskje feil passord? Jeg prøver et par andre alternativer jeg gjerne bruker til slike kontoer, men det hjelper ikke.

Redningen er appen på mobilen, tenker jeg. Her er jeg allerede innlogget, og kan sjekke innstillingene. Som sagt så gjort. Samtidig skiftet jeg passord i appen, så jeg var helt sikker på at jeg ville huske det riktig. Passordskiftet gikk greit, selv om jeg måtte skrive inn det gamle passordet først. Jeg hadde altså ikke glemt passordet i første omgang.

Med nytt passord prøvde jeg meg på NSB-nettet igjen. Men det fungerte fremdeles ikke. Jeg brukte nettet på toget for en uke siden. Da var det riktignok via en mobil. Da fikk jeg ikke noe spørsmål om brukernavn eller passord. Så hvorfor får jeg det nå?

Gratis Internett. Jippi. Hadde det bare virket ...
Gratis Internett. Jippi. Hadde det bare virket ...

Endelig en løsning

Nei vel. Så kanskje jeg må opprette en ny bruker? Jeg klikker på lenken «registrer deg som ny bruker», og det skjer ingen ting. Må jeg virkelig være pålogget et nett for å registrere meg også? Jeg kobler meg til modemet i mobilen, og venter på at toget skal komme inn i et område med mobildekning. Noen minutter senere lyser signalmåleren grønt, og jeg skynder meg å klikke på lenken. Men påloggingsiden dukker ikke opp.

Nå nærmer vi oss Nesbyen, og jeg begynner å lure på om det er noen vits i å gjøre flere forsøk. OK. Jeg får gi det en sjanse til. Inn på NSB-nettet, til påloggingssiden, og klikk på ny bruker. Endelig dukker det opp en side der jeg kan registrere meg. Like etter piper et passord inn på mobilen, og endelig får jeg logget meg på.

Juhu. På nett!

Søplenett

Hastigheten på nettet er riktig nok ikke imponerende. Jeg måler det til omtrent 1 Mbps. Opplastingshastigheten er 0,2 Mbps.

Men er det slik hele veien?

På Geilo måler jeg nettet til 1,5 Mbps ned. Men nettet kommer og går, og testen til Nettfart.no stopper med en feilmelding.

Grrrrr!
Grrrrr! Foto: Espen Irwing Swang, Tek.no

Ennå er det tre timer til toget skal være i Bergen. Jeg veksler mellom tekstbehandling og nettleser, skriver litt om hvordan det fungerer, og klipper tekst fra Word inn i publiseringssystemet vårt. Publiseringssystemet er online, offline og online med korte intervaller. Her gjelder det å lagre, tenker jeg, mens jeg lurer på om jeg vil få hastighet nok til å laste opp et bilde eller to.

Dårligere og dårligere

Toget ruller inn på Finse stasjon. Et fint sted å ta et bilde, tenker jeg. Men først skal jeg lagre arbeidet jeg har gjort med bilder og bildetekster, så jeg slipper å starte på nytt. Klikk. Lagre … Denne siden er ikke tilgjengelig!.

Så er det bare å håpe at nødlagringen har fungert. Det har den selvsagt ikke. NSBs nett virker ikke på Finse stasjon. Så får jeg prøve mobilnettet. Det virker i alle fall. Men så ruller toget fra stasjonen, og nettet faller ut.

Jeg prøver NSBs nett, men nå vil det ikke vite av meg. Fra Finse til Myrdal er det helt dødt på alle nett.

Slik fortsetter det. Toget ruller ufortrødent videre. Utenfor ligger vidda hvit og innbydende. Det er ikke noe å utsette på utsikten fra dette kontoret. Selv om store deler av strekningen er lagt i tunnel.

Utsikten fra dette kontoret er det ikke noe å utsette på, selv om betydelige deler av strekningen er lagt i tunell.
Utsikten fra dette kontoret er det ikke noe å utsette på, selv om betydelige deler av strekningen er lagt i tunell.

Det samme kan det i grunnen være. Jeg er ikke turist denne gangen. Jeg prøver å jobbe. Og der, like før Mjølfjel stasjon kommer NSB Interaktiv endelig på nett igjen. Jeg skynder meg å legge inn noen nye tekstlinjer, før jeg trykker på «lagre».

På grensen til tourettes

Men nei; forbindelsen er for dårlig. Slik fortsetter det. Inn og ut av nettet. Jeg kjenner en trang til å hyle ukvemsord og sparke i veggene, men klarer å besinne meg.

I det vi nærmer oss Voss blir linjen litt mer pålitelig. Her har vi også brukbar dekning med Telenor, og etter hvert også med Netcom.

Jobbe mot nett? Glem det.

Jobber du med nettbaserte systemer kan du like gjerne pakke ned PC-en og heller nyte turen. Men har du mulighet til å jobbe offline, fungerer det på et vis. Du kan jo alltids vente med synkronisering til nettet er klart. Det skjer ikke så ofte, men det skjer. Sørg bare for å ha en lokal kopi av arbeidet ditt, så du slipper frustrasjonen ved å måtte starte på nytt hver gang noe går skeis. For det gjør det.

Arna. Nå da? Nei.  Det er ett kvarter til toget skal være i Bergen, og det begynner å gå opp for meg at dette kanskje ikke blir noen helgesak. NSB må gjerne skryte av bedre mobildekning på toget. Men på Bergensbanen er nettet ubrukelig. I det toget ruller inn på Bergen stasjon får jeg omsider lagret arbeidet. 

Vårt publiseringssystem skal ta automatiske sikkerhetskopier til lokal lagring, såkalt nødlagring. Jeg har en høne å plukke med utviklingsavdelingen så snart toget er tilbake i Oslo.

NSB, Telenor og Jernbaneverket lovet nylig at det skal bli bedre:
Nå blir det endelig bedre mobildekning på togene »

Kommentarer (11)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen