KOMMENTAR: Nå er det endelig krig!

Operatøroversikten:

De fire etablerte; Telenor, NetCom, Chess og Tele2.
Utfordrerene; One Call, Ipea, Nutel.
Nye med eget nett: MTU og Network Norway.
Øvrige: Mobyson, Talkmore, 815Mobil, Lebara, Ventelo, Vitel, Lyse, ACN.

Operatøroversikten:

De fire etablerte; Telenor, NetCom, Chess og Tele2.
Utfordrerene; One Call, Ipea, Nutel.
Nye med eget nett: MTU og Network Norway.
Øvrige: Mobyson, Talkmore, 815Mobil, Lebara, Ventelo, Vitel, Lyse, ACN.

Det har skjedd en liten revolusjon i tele-Norge de siste månedene. Nye operatører har svingt sablene over duopolet til Telenor og NetCom, tre andre operatører bygger eget nett. Og endelig kan det se ut til at Tre finner veien til Norge.

Hva er det som skjer i telemarkedet? Sunn konkurranse. Mens maktfordelingen tidligere har vært i favør NetCom og Telenor, bygger det seg nå opp et marked der mange operatører virkelig utfordrer hverandre og skaper en konkurranse som gagner oss som kunder.

Mange hendelser på kort tid
I løpet av få uker har operatørene Ipea og One Call stridet seg i mellom om å tilby flest gratis ringeminutter i måneden til sine kunder. Høres ikke ut som noen god taktikk for å tjene penger. Men når begge operatørene får millioner av kroner på nye kunder, og titusenvis strømmer til, så kan løsningen med å tilby noe gratis, for så å få gode kunder på lengre sikt være en gunstig løsning.

Samtidig er vi vitne til at to nye operatører starter eget nett. Network Norway annonserte allerede i fjor høst at de var igang med eget nett, mens MTU har kjøpt nettet til gamle Teletopia, og ønsker å tilby gunstige pakkeløsninger med bredbånd og mobil i eget nett uten ringepris.

Den store overraskelsen er allikevel lille Nutel, som tar et langt skritt frem og tilbyr fri bruk til alle nummer og gratis SMS og MMS. Dette krever imidlertid at du godtar å få reklame på telefonen. Men at tilbudet er gunstig for storbrukere av mobiltelefonen er det ingen tvil om.

Men vil NetCom og Telenor la konkurransen leve? (Foto: Amobil)
Men vil NetCom og Telenor la konkurransen leve? (Illustrasjon: Amobil)

Stor likhet mellom de store
Spørsmålet mange stiller seg er kanskje hvorfor dette inntreffer først nå? NetCom og Telenor har konkurrert sammen helt siden 1993, og både Chess og Tele2 har bidratt med ytterligere konkurranse i flere år allerede.

Men til tross for at de to siste har vært regnet som billig-operatører, så er likhetene mellom samtlige av dem større enn en skulle tro - og større enn de selv liker å innrømme. Ser vi på hva slags abonnementer og hvordan selskapene drives er det svært få forskjeller. Faktisk er det ikke stort mer enn at Chess og Tele2 leier i de to andre operatørene sitt nett.

Tar vi for eksempel FriFamilie-løsningen til Telenor, så har både NetCom, Chess og Tele2 lignende løsninger med priser og vilkår som har langt flere likheter enn forskjeller. Hvem som kom først eller hvordan abonnementene er lagt opp er rimelig uvesentlig - for over tid har samtlige av løsningene stabilisert seg på et felles nivå - som igjen betyr at det er uvesentlig hvilken operatør kunden velger for løsningen. Konkurransen uteblir.

Den nye bølgen av billig-operatører skiller seg derimot markant ut. De bruker ikke millioner av kroner på reklame, men satser heller på jungeltelegrafen. De tilbyr ikke det samme som motparten med et par øres forskjell, men satser friskt på inntil nå ukjente måter å tilby mobilabonnement. Og, ikke minst, de har ikke bindingstid.

Til gjengjeld har de kun én ting til felles, og det er at de utfordrer Telenor, NetCom, Tele2 og Chess - de utfordrer det etablerte.

Blaff eller langvarig markedsendring?
Spørsmålet som gjenstår er om dette er en situasjon som er kommet for å bli, eller om dette kun er et blaff av brukers marked før Telenor og de andre gjenerobrer kontrollspakene. Skulle NetCom og Telenor bestemme seg for å skvise de nye har de fortsatt markedsmakt og penger nok til å gjøre det. Alternativet kan være å komme de nye operatørene i møte. Men da må både Telenor og NetCom senke prisene, som igjen betyr å gi slipp på svært lukrative inntekter.

For skulle dagens situasjon fortsette vil både NetCom, Telenor, Chess og Tele2 oppleve å tape kunder til de nye operatørene. Tross alt, de fleste av oss ringer ikke all verden hver måned og har kanskje ikke bruk for det lille ekstra de store operatørene tilbyr mot å ta ekstra godt betalt. Dermed kan det være duket for at både Ipea, One Call og Nutel vil få mange flere kunder i løpet av året. Mange flere.

Dermed blir det spennende å se hva de større aktørene foretar seg. Med lanseringen av Djuice Zero og Djuice Friends viste Telenor nye takter. Spørsmålet er om dette vil holde frem til målstreken, eller om Telenor må komme med ytterlige nysatsninger fremover.

Uansett, fremover og over sommeren er markedet vårt.

Simen Johan Willgohs,
Journalist, Amobil.no

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen