Kommentar: Informasjonen må ut

Den siste tiden har det vært skrevet mye om offentlige norske nettsider som har infisert sine brukere med virus og ondsinnet programvare. Det er derimot ingen som har gått ut offentlig og innrømmet at de har vært rammet. Teknofil mener det er på høy tid at denne informasjonen kommer ordentlig frem.

Spiller russisk rulett med norske PC-brukere
Telenor Security Operation Center (TSOC) og Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM) var de første som meldte i fra om at offentlige norske nettsider har vært rammet av et hackerangrep. Gjennom dette angrepet har offentlige instanser uvitende infisert besøkende med ondsinnet programvare.


Må du slette alt innhold på din maskin?

I følge TSOC og NSM er denne ondsinnede programvaren meget alvorlig, og kan ha svært negative konsekvenser for de som har blitt infisert. Deres klare anbefaling er at alle som har fått denne ondsinnede programvaren må slette alt innhold på sin maskin og reinstallere operativsystemet. Noen annen mulighet for å bli kvitt problemet finnes ikke ifølge både de og Norcert.

Store deler av den norske befolkningen som den siste tiden har besøkt offentlige nettsider står da ovenfor et alvorlig valg. Skal de slette gamle minner, dokumenter, studieoppgaver og viktige filer, eller skal de satse på at de selv ikke har vært rammet og la det hele være? Å oppdage infiseringen før problemet blir alvorlig er i følge ekspertene svært vanskelig. Nordmenn som da har vært inne på offentlige nettsider risikerer å måtte spille russisk rulett med egen datasikkerhet.

Så langt har vi sett lite vilje til konkrete tiltak for dette problemet og å få frem informasjon om hva som har skjedd hverken fra regjeringen eller de nettsidene som har blitt rammet. Det er med å sette nettbrukere i Norge i en svært vanskelig posisjon.


Det offentlige spiller russisk rulett med din sikkerhet.

Vi er avhengige av det offentlige
Folk som bor i Norge er avhengige av å kunne kommunisere med kommunen og andre offentlige innstanser. Herfra får de viktig informasjon, søker om barnehageplass, sender klager og får opplysninger om det offentliges planer for fremtiden som angår dem.

De siste årene har det vært store satsninger for å få slik informasjon og prosedyrer over på nett, dette for å gjøre det enklere for befolkningen i Norge og ikke minst de offentlige instansene selv. Dette har vært en satsning som har hatt den følgen at mange i Norge har vent seg til å sjekke offentlige nettsider før de tar kontakt via telefon eller brev. Nettopp derfor er den siste tidens hendelser svært alvorlige, og da er det ekstra kritikkverdig at informasjon til folket ikke kommer frem.


Folk i Norge er avhengige av nettsider som for eksempel Oslo Kommune for å forholde seg til offentlige tjenester og informasjon.

For alt vi vet kan det her være alt fra ditt lokale sykehus, NAV, Politiet eller til og med Regjeringens nettsider som har blitt rammet. Konsekvensene kan være store om hackerne har maktet å treffe Norske nettsider på riktig punkt. Å da ikke kunne gripe fatt i saken med begge hender setter alle norske offentlige nettsider i et svært dårlig lys.

En opprydning på sin plass
Så langt har det ikke kommet noen klare tall på hvor mange som har risikert å bli infisert etter besøk på det lokale biblioteket eller ved eventuelt å ha søkt etter informasjon hos NAV. Hverken NSM, TSOC eller Norcert vil eller kan komme med opplysninger om dette. Det kan derfor dreie seg om fem personer eller tusener. Det som er klart er at norske kommuner har blitt spesielt rammet da hackere har funnet et sikkerhetshull i deres felles systemer.

Kommunene selv har derimot lite informasjon å komme med angående dette problemet. Informasjonsmangelen kommer både fordi de selv ikke vil innrømme svikt, men også fordi informasjonen ikke kommer frem til de som har ansvaret for samfunnsinformasjon. Dette må det ryddes opp i slik at nettbrukere i Norge kan føle seg trygge når de benytter seg av offentlige tjenester på nett.


Det er ekstremt viktig at vi kan stole på at det offentlige gir informasjon og rydder opp når de får utøy på sine systemer.

Ansvar ovenfor det norske folk
Norske kommuner er slett ikke de eneste som er rammet av dette problemet. TSOC og NSM påpekte i sin advarsel at også flere norske bedrifter og andre tjenester var rammet. Om du går på lyssky nettsider på nett vil du også som kjent fort kunne oppleve å få uønsket besøk på din maskin. Dette er et internasjonalt problem som blir stadig større advarer ekspertene, men det er ingen unnskyldning for at norske kommuner ikke skal kunne gå foran som et godt eksempel.

Mange personer i Norge er påpasselige med å holde seg unna lyssky nettsider nettopp fordi innholdet på deres maskiner er av for stor verdi til at de kan risikere å bli infisert av uvettig nettbruk. Norske kommuner anses derimot for å tilby en sikker tjeneste som du trygt kan benytte deg av. Dette ryktet har kommunene og alle andre norske offentlige tjenester god grunn til å forsøke å beholde. De har ikke minst et ansvar ovenfor sine brukere som er avhengige av å benytte seg av deres nettsider, og ikke minst oppfordres til å søke opp informasjon her.


Mange er nøye på at jobbmaskinen ikke sendes ut på nettsider med høy risiko. Normalt skulle du ikke måtte regne med at norske offentlige nettsider er blant disse.

Kommunene bør derfor ta ansvar og finne ut hva som har skjedd og deretter gi denne informasjonen ut til folket. Noe tap av tillit vil neppe bli en følge av slik åpenhet. Tvert i mot vil den kommunen som ivaretar og informerer sine brukere, bygge opp et grunnlag for tillit som vil komme godt med senere.

Den gode trenden må opprettholdes
Norge er på internasjonale undersøkelser rangert som et av de landene som har best sikkerhet på sine nettsider. Dette er en trend som vi bør være glade for, og som vi må jobbe for å holde på. Når ulykken først er ute, så må denne trenden samtidig videreføres via at informasjonen kommer ut. En advarsel fra offentlig hold om at nettsidene har vært rammet, eller enda bedre en advarsel i det folk går inn på sidene mens angrepet pågår og det jobbes for å fikse problemet, vil være viktig for å holde denne trenden på topp. Samtidig vil det gi norske nettbrukere den tryggheten de fortjener fra offentlig hold.

Regjeringen har sagt at de ikke kan gjøre noe annet enn å rådføre kommunene. De ber på sin side de som har blitt rammet om å opplyse om dette. De som er usikre bør sjekke opp problemet snarest med sine serverleverandører. Teknofil støtter opp om dette rådet, men oppfordrer samtidig regjeringen selv til å gripe enda mer tak i problemet.

Ikke la saken bli politisk kasteball
I samtaler med Fornyings- og administrasjonsdepartementet og Kommunaldepartementet får vi vite at de ikke har noen mulighet til å presse på kommunen. Men dette er et problem som ikke kun angår kommunene. I samarbeid med Norcert bør derfor regjeringen snarest etableres en helhetlig oversikt over følgene av hva som har skjedd på et nasjonalt plan, gjerne i samarbeid med de offentlige instansene som vet de har blitt rammet. Å lage en politisk kasteball ut av saken hjelper lite for folket i Norge som blir sittende igjen som den store taperen. Ren informasjon uten politisk svada angående denne saken er nødvendig for at folk i Norge også i fremtiden våger å benytte seg av offentlige tjenester på nett.

Dette er et problem som har lite å gjøre med partipolitikk, derfor er det ingen grunn til at ikke kommunene og regjeringen skal kunne samarbeide om dette på tvers av partipolitiske motsetninger. Om ikke dette skjer bør det vurderes om ikke norske nettbrukere som må slette sine data som en følge av manglende informasjon fra offentlig hold kan kreve kompensasjon for det tapte.


Alle kan rammes av hackerangrep, men folket har rett til å få informasjon når deres nettbruk av kommunale og offentlige sider er en fare for dem selv.

Vi ønsker slett ikke om at noen skal henges ut eller stilles ut til offentlig skam på grunn av den sikkerhetsbristen som har skjedd. Derimot kan det bli konsekvensen om ikke informasjonen kommer frem til folk som daglig benytter PC-en og som har viktige deler av sitt liv og arbeid lagret her.

Dette er neppe det siste vi ser til slike angrep. Når informasjonen da tilsløres og rotes til slik vi har sett selv etter at ekspertene har gått ut med sterke advarsler, så er det god grunn til å tenke seg om to ganger før du neste gang besøker en offentlig nettside. Samtidig har du knappest noe valg om du ønsker å følge med på hva som skjer i det offentlige Norge.



Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen