Kommentar

Slik har vi endret testene på Tek.no

Forhåpentligvis til det bedre for deg som leser.

Testene er det desidert viktigste vi driver med her på Tek.no. Våre journalister bruker omtrent 80 prosent av tiden sin til å jobbe med testing, og vi jobber på spreng for å teste de viktigste produktkategoriene på teknologimarkedet. 

Vårt mål er at du alltid skal tenke på oss når du skal anskaffe et nytt produkt, og i vår prosess for å bli bedre har vi nå gjort en del endringer. Her er seks ting vi allerede har implementert for å gjøre testene våre enda bedre. 

1. Flere samletester 

Først og fremst øker vi fokuset på samletester. Det gjør vi for å kunne sette produktene inn i en tydelig kontekst for deg som leser, og det gjøres best når de testes mot andre produkter i samme segment. 

Vi kommer fortsatt til å teste nye produkter etter hvert som de kommer, men oftere enn før presentere tester av flere produkter av gangen. 

2. Ny mal for samletester 

I vår nye samletestmal får de beste produktene mer plass enn de som ikke når helt opp.
I vår nye samletestmal får de beste produktene mer plass enn de som ikke når helt opp. Foto: Skjermdump

For å gjøre testene mer lesbare for deg har vi også redesignet hele samletestoppsettet vårt.

Nå presenterer vi alle produktene på én og samme side, så du slipper å bla igjennom ørten sider før du vet hvilket produkt som var best.

 

De beste produktene kommer først og får relativt sett mer plass enn de mer middelmådige, fordi vi tror det er testvinnerne og de virkelig gode kjøpene som er mest interessante for deg som leser. 

 

Med denne malen blir det også enkelt for oss å oppdatere testene med flere produkter etter hvert som vi tester dem, og forhåpentligvis vil du alltid kunne vite hvor du skal gå for å finne redaksjonens ekspertvurdering av produktsegmentet du er interessert i. 

 

I sum håper vi å kunne presentere like mye relevant informasjon som før på langt færre tegn. Det vil gi skribentene våre litt mer tid til å teste flere produkter, men vi kan garantere deg at jobben som gjøres med hvert enkelt produkt er akkurat like grundig som den alltid har vært. 

3. Bredere karakterskala 

For to år siden gikk alle nettsidene i Tek-nettverket over fra å benytte seg av terningkast til en karakterskala fra 1 til 10. Hensikten var å bli flinkere til å utnytte hele skalaen, og gjøre det lettere å skille mellom nesten like gode modeller. 

I praksis ser vi imidlertid at der vi tidligere ga karakter 4, 5 eller 6 til de aller fleste produkter, får de samme produktene 7, 8 eller 9. 

Grunnen til det er ikke så komplisert: Redaksjonen tar vanligvis inn produktene det er størst interesse for, og disse produktene er gjerne veldig gode. Dermed blir det i de fleste tilfeller svært høye karakterer. 

Problemet oppstår når vi nå skal satse hardere på samletester, og gjerne tester åtte til ti produkter av gangen. Derfor innfører vi nå halvkarakterer på Tek.no, altså et ekstra trinn mellom hver hele karakter, noe vi håper skal gjøre det enklere å differensiere mellom produkter som er gode, men ikke alltid like gode. 

Den første testen som har fått innført slike halvkarakterer, er samletesten av trådløse øreplugger. Denne testen er oppdatert med et par nye modeller, samtidig som noen av produktene har fått karakteren sin justert med et halvt poeng.

For de fleste øvrige tester vi tidligere har publisert vil karakterene bli stående, men enkelte produkter vi har testet de siste par månedene vil også kunne få karakterene sine justert med et halvt poeng. 

Vi utvider karakterskalaen vår med halvkarakterer for å gjøre det enklere å differensiere, spesielt mellom de gode produktene.
Vi utvider karakterskalaen vår med halvkarakterer for å gjøre det enklere å differensiere, spesielt mellom de gode produktene.

4. Konklusjonen først 

For å gjøre enkelttestene våre mer lesbare og tilgjengelige for deg som leser har vi nå også byttet til å presentere konklusjonen på første side av hver test av enkeltprodukter.

Dermed kan du effektivt lese et sammendrag av testen på første side, og så klikke deg videre om du er interessert i spesifikke temaer eller ytelsesmålinger for produkter som krever det.  

Formålet er som nevnt å gjøre testene mer attraktive for deg som leser, i tillegg til at de blir bedre for mobilbrukere.

En ekstra bonus er at det vil gjøre testene mer synlige i søkemotorer. 

Konklusjonen allerede på side 1 håper vi gjør testene enklere for leserne.
Konklusjonen allerede på side 1 håper vi gjør testene enklere for leserne.

5. Flere meninger i enkelte tester 

Det er ikke til å komme unna at enkelte av testene vi gjør er av produkter som vanskelig lar seg beskrive på annet vis enn med subjektive kriterier, for eksempel hodetelefoner. Det gjelder både lyd og for eksempel passform. 

Derfor er vår ambisjon fremover at vi skal tilby mer enn én mening på slike produkter. Vi skal fortsatt ha en hovedtester som setter den endelige karakteren, men i tillegg la minst én annen i redaksjonen prøve produktet og si sin mening. 

I sum håper vi det gjør at tyngden og troverdigheten bak testene våre øker. 

6. Nye kategorier - flere tester

Sist, men ikke minst: Vi er i disse dager i ferd med å hyre inn nye frilansere som skal skrive flere tester, guider og anbefalinger

Denne satsingen er todelt - først og fremst skal vi teste flere produkter innenfor det nye segmentet hjem og fritid. Det kan bety elektriske verktøy, kjøkkenmaskiner, støvsugerroboter og alt annet som bidrar til å gjøre dagliglivet enklere. 

For det andre skal vi teste flere produkter som er interessante for kjerneleserne våre i datasegmentet. Det betyr flere PC-er, rutere, komponenter og datatilbehør.

Hva synes du om endringene vi har gjort? Er det noe vi kunne gjort annerledes? Syng gjerne ut i kommentarfeltet. 

Kommentarer (36)

Norges beste mobilabonnement

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Chilimobil Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen