Kommentar

– Apple er som Nord-Korea

Hans-Petter Nygård-Hansen mener Apple burde åpne seg mer. 

Forrige uke var alle som «er noe» i mobilbransjen samlet på Scandic Fornebu i anledning av Gulltasten og AppWorks. Selv var jeg tilstede for å holde et kort foredrag om«wearable technology». Smartmobilene våre vil være sentrale i denne trenden, og skal vi tro salgsstatistikkene til teleoperatørene vil de fleste av oss bruke telefoner (når skal vi slutte å kalle de det) fra Apple eller Samsung.

Det som slo meg da jeg var på AppWorks var at ikke alle var der.

«Markedslederen» selv glimret med sitt fravær, som de alltid gjør. Jeg var ikke overrasket, heller litt skuffet.

Det er ikke noe nytt at Apple sitt operativsystem er lukket. Det er på mange måter det jeg liker ved Apple. Økosystemet deres gjør at alt bare virker. Infrastrukturen hjemme har aldri vært bedre siden jeg standardiserte på Cisco sine nettverksprodukter og Apple sine endepunktsenheter. Det er ikke det jeg mener med lukket. Med sosiale medier og Internett har verden blitt mindre, mer åpen og transparent. Vi kan kommunisere med nesten hvem vi vil, når vi vil det, hvor vi måtte være og på hvilken som helst enhet. Men ikke med Apple….

Apples Norges-sjef Arne Odden.
Apples Norges-sjef Arne Odden.Foto: Marius Jørgenrud, Digi.no / Creative Commons Attribution 3.0

Selv i epostene fra Apple står det «Do-Not-Reply»De vil rett og slett ikke ha noe med oss å gjøre...

Forbrukere elsker Apple, mens IT-forhandlere er mer reserverte. Det er lite hjelp å få, lite penger å tjene og samarbeidet er ganske så begrenset siden de som jobber i Apple aldri ser ut til å forlate kontorene sine ved rådhuset. Når de en sjelden gang gjør det, og inviterer til seminar er det under svært så kontrollerte former. Apple har til og med retningslinjer som forbyr ansatte å bli avfotografert eller sitert i pressen kunne vi lese i februar på Digi.no som ble regeltrett truet med å bli kastet ut hvis de siterte Norgessjefen.

Jeg er ikke kjøpt og betalt av Apple

Titt og ofte blir jeg beskyldt (kanskje litt hardt å ta i) for å være kjøpt og betalt av Apple for å skrive så mye om de, men det er jeg definitivt ikke.

Siden min blogg HansPetter.info ble etablert for snart 3 og 1/2 år siden har jeg aldri blitt kontaktet av Apple for å skrive noe som helst om de – om telefoner, nettbrett, Mac-er eller apper. Ingenting. Jeg har faktisk aldri blitt invitert til et eneste seminar eller foredrag heller. Da jeg feiret bloggens 3 års dag på The Thief i sommer inviterte jeg både Apple, Google og Microsoft – i tillegg til andre «bransjekollegaer» som har bidratt på bloggen. Microsoft dukket opp, Google takket for invitasjonen, men kunne ikke stille. Fra Apple fikk jeg ikke noe svar.

Jeg har i det siste også intervjuet flere dyktige mennesker i større selskaper, som HR-direktøren Yvonne Fosser i Hewlett-Packardteknologievangelisten Arif Shafique i Microsoft og ingen ringere enn Jan Grønbech i Google Norge.

Jeg har spurt Apple om de kunne tenkt seg å stille opp, men den gang ei….

«If it works, don’t fix it»

Til tross for at Apple er like lukket som Nord-Korea så må vi ikke glemme at strategien har fungert så langt, så da er det kanskje like greit? Hos Apple er det kun Steve Jobs…sorry, Tim Cook som får lov til å si noe. Han sier ikke så mye han heller…selv om han har kommet seg på Twitter. Kan dette være starten på et mer «åpent» Apple vi er i ferd med å se?

Apeland, som er PR-byrået til Apple i Norge har vel aldri sagt noe annet enn «ingen kommentar» til den norske pressen, men så lenge vi som elsker produktene, appene og økosystemet til Apple fortsetter å skrive, Like, dele, digge og kjøpe så er det kanskje ingen grunn til bekymring.

Personlig synes jeg det først og fremst er trist – trist at Apple aldri vil omgåes med vi som bruker, forbruker og selger deres produkter og tjenester, trist at de aldri vil delta, engasjere seg eller invitere til noe annet enn strengt lukkede lanseringsevent som mest av alt minner om fanatiske vekkelsesmøter.

Jeg ønsker meg et Apple som ligner mindre på Nord-Korea og mer på det åpne og transparente samfunnet produktene deres har bidratt til med å skape.

«할렐루야, 한 가지 더 있습니다»

Jeg ønsker meg et Apple som kanskje en dag kan være så «vågal» at de inviterer meg til et seminar om ikke annet.

Les også: Apple er verdens mest verdifulle merkevare

(PS: Apple har fått tilbud fra Mobilen.no om å komme med tilsvar til denne kommentaren, men har valgt å avstå fra å kommentere.)

Kommentarer (51)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen