Guide

Kom i form med mobilen

Joggeturen blir ikke den samme når du har en 100 grams kloss i lommen, og lyden av telefon mot betonggulv er ikke ukjent for de som pleier slenge seg ned på benkpressbenken.

Mange velger derfor å legge igjen mobiltelefonen hjemme eller i garderoben før treningsøkten, rett og slett fordi den ses på som et irritasjonsmoment.

Med et par enkle grep kan du imidlertid forandre telefonen din til et praktisk redskap, enten du skal tyne kondisen eller få større biceps.

Fest telefonen til kroppen
Det som kanskje er det viktigste kriteriet for at en telefon i det hele tatt skal kunne tas med på treningene, er at den ikke skal være i veien.

Her spiller selvsagt størrelsen på telefonen en sentral rolle, men selv tunge modeller blir straks mer hendige dersom du unngår risting, noe du kan løse ved å feste telefonen tettest mulig inntil kroppen.

Dette kan gjøres på mange måter. Du kan for eksempel bruke et belte, der du fester en mobilholder. En annen metode, som både er billig og lettvint, er å feste telefonen til håndleddet med et elastisk bånd eller en strikk.

Nyttige funksjoner
De aller fleste telefoner har flere funksjoner som fungerer ypperlig i treningssammenheng.


Umotivert? La mobilen hjelpe deg.

Hvordan få en treningstelefon?

Først og fremst: Finn en måte å feste telefonen til kroppen på, enten ved å bruke en mobilveske eller en strikk. Dermed er du kvitt den irriterende ristingen, og merker mindre til vekten.

Gjør det til en vane å bruke tidtakingsfunksjonene i telefonen under treningsøktene. Dette gjør at du kan måle fremgang, noe som er motiverende.

Ta bilder av deg selv med faste intervaller. Slik kan du med egne øyne se at du har hatt utbytte av treningen.

Musikk gir energi. Har telefonen din mp3-spiller bør du altså bruke denne. Dermed holder du ut lenger.

Bruk kalenderen. Mangel på planlegging topper listen over årsaker til at folk mister treningslysten. Skriv inn faste treningstidspunkter, og følg dem.

 

 

De mest opplagte funksjonene er de som har med tidtaking å gjøre. Hvis du for eksempel løper den samme strekningen to ganger i uken kan du gjøre det til en vane å bruke telefonens stoppeklokke. Dermed får du notert ned tiden du bruker, og får målt fremgangen fra gang til gang. Forskjellige treningseksperter krangler om mye, men én ting er de enige om - å måle fremgang er mer motiverende enn det meste.

Hvis du ikke har stoppeklokke på telefonen kan du bruke alarmfunksjonen. Du vil riktignok ikke få like nøyaktige målinger, men hvis du for eksempel vet at du brukte ti minutter sist gang du var på løpetur, kan du stille alarmen til å ringe etter ni minutter, og sette deg som mål å være fremme før den aktiveres.

Selv om tidtakingsfunksjoner først og fremst forbindes med kondisjonstrening, kan du lett slenge dem inn i styrkeøktene. Du kan blant annet stille inn alarmen til å ringe etter to minutter, og ta så mange armhevinger du greier frem til den gir lyd fra seg. På denne måten holder du ikke bare orden på fremgangen, men har også en motivasjonsfaktor for å holde ut lenger. - Du gir deg vel ikke før alarmen har ringt?

Hvis mobiltelefonen din har mp3-spiller kan du også bruke denne som tidtaker, forutsatt at du ikke skifter ut spillelisten din. Alt du trenger å gjøre er å huske hvilken låt som spiltes sist gang du avsluttet joggeturen, og prøve å nå målet før den begynner.

Det er også allment kjent at musikk setter fart på energien, så ved å bruke mp3-spilleren holder du sannsynligvis ut lenger.

Ta bilder av fremgangen
Når du har kommet i gang med å skrive ned resultatene og finner ut at kondisjonen og styrken din faktisk øker, vil du merke at motivasjonen for å fortsette blir sterkere.

Det som virkelig kan motivere deg til å få på deg joggeskoene er når du begynner å se resultatene. De fleste telefoner som selges i dag har innebygd kamera, og det kan være et nyttig hjelpemiddel. Selv om du jevnlig jogger eller løfter vekter vil forskjellene fra dag til dag være så små at du fort kan tro at ingenting skjer. Hvis du derimot tar et bilde av deg selv hver 14. dag vil du raskt oppdage at treningen bærer frukter når du sammenligner bildene. Det er en grunn til at omtrent alle reklamer for slankepulver og styrkedrikker inneholder et før- og etterbilde av personer som har gjennomført kuren.

Bruk kalenderen
Rett etter nyttår er treningssentrene fulle av nymotiverte mennesker som har startet et nytt og bedre liv. Det tar imidlertid ikke mange uker før køene foran treningsapparatene er borte. En av de vanligste årsakene til at folk bytter ut treningsøkten med et par timers ekstra søvn eller en god film i sofakroken, er mangel på planlegging.

Bruk derfor kalenderen på telefonen til å sette opp faste treningstidspunkter på forhånd. Å vente til vekkerklokken ringer før du bestemmer deg for om du skal ta en joggetur før jobb er dødfødt.

For å gjøre det enda lettere kan du få med deg enn venn, som selvfølgelig har lagret de samme treningstidspunktene som deg i mobilkalenderen sin.

 

Kommentarer (6)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen